Logo Serwisu Media Nauka

Krokodyl nilowy
(Crocodylus niloticus)

Krokodyl nilowy (Crocodylus niloticus) to gad z rodziny krokodyli właściwych. Jest największym krokodylem zamieszkującym Afrykę. Cechą charakterystyczną krokodyla nilowego jest głęboko wcięta paszcza i duże zęby w kształcie stożka o różnej wielkości. W górnej szczęce ząb piąty, w dolnej ząb czwarty są zębami największymi. Przy zamkniętej paszczy zęby te wchodzą w specjalne zagłębienia w szczęce i żuchwie. Grzbiet ma kolor zielony lub brązowy i usiany jest małymi, czarnymi plamkami. Brzuch jest żółtawy.

Oczy krokodyla nilowego mają zielone lub żółtozielone tęczówki i pionowe źrenice w kształcie szpary. Grzbiet pokrywa 4,5 lub 6 rzędów grubych, zrogowaciałych tarcz, każda z wzdłużnym guzem. Ogon na końcu jest silnie spłaszczony bocznie. Kończyny są krótkie, palce zakończone pazurami.

Krokodyl nilowy (Crocodylus niloticus)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Nazwa gatunku
Krokodyl nilowy (Crocodylus niloticus)
Nazwy obce
Ameryka Północna - nie;
Ameryka Południowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Krokodyl nilowy - mapa występowania na świecie
Długość: 600 cm
Ciężar: do 1000 kg
Maksymalna długość życia
60 lat.
Gromada: Gady (Reptilia)
Rząd: Krokodyle (Crocodylia)
Rodzina: Krokodyle właściwe (Crocodylidae)

.

Prowadzi wodno-lądowy tryb życia. Na lądzie przebywa w dzień, zawsze w pobliżu wody. Wygrzewa się wówczas na słońcu. Noc spędza w wodzie. Żeruje w nocy. Na lądzie jest powolny i ociężały. Gdy atakuje potrafi szybko biegać z uniesioną głową i tułowiem. W wodzie szybki i zwinny. Świetnie pływa. Pomaga mu w tym ogon.

Małe krokodyle żywią się stawonogami. Większe rybami, mięczakami, skorupiakami. Duże osobniki zjadają duże ryby, gady (w tym mniejsze krokodyle), ptaki, ssaki (nawet znacznej wielkości jak konie, osły, wielbłądy, krowy).

Gody przypadają na porę suchą. Samica wygrzebuje w piasku gniazdo o głębokości od 50 do 60 cm. Samice składają od 25 do 95 jaj (najczęściej 55-60n sztuk) na lądzie, w niewielkiej odległości od wody. Jaj są osłonięte wapiennymi skorupkami i są podobne do jaj kurzych. Samica przysypuje je piaskiem i przykrywa szczątkami roślin. Samica strzeże gniazda nie przyjmując w tym czasie pokarmu. Jaja są nagrzewane przez glebę. Młode wykluwają się po 60-90 dniach. Mają 20-30 cm długości. Matka pomaga młodym wydostać się z gniazda i prowadzi je do wody. Podczas wędrówki wiele młodych ginie, porywanych przez drapieżne ptaki. Po roku młode mają już 60 cm długości, po 2 latach - 90 cm, po pięciu - 1,7 m, po 10 latach - 2,5 m, po 20 latach - 4 m.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest zagrożonym gatunkiem ze względu na tępienie przez miejscowych jako zwierzę groźne dla człowieka. Jest też odławiany dla smacznego mięsa i cennej skóry. W Północnej Afryce zostały w ostatnich latach całkowicie wytępione.

Jest największym krokodylem Afryki.

Krokodyl atakuje także duże ssaki, gdy te korzystają z wodopoju. Krokodyl czyha w wodzie blisko brzegu całkowicie zanurzony w wodzie (wystają tylko oczy i nozdrza). Gdy się nadarza okazja, chwyta ofiarę za nogi lub głowę, wciąga je do wody i topi. Utopione zwierzę jest następnie rozrywane i połykane w kawałkach.

Krokodyl nilowy jest groźny dla człowieka. Krokodyle nieraz pożerały dzieci, topiły ludzi dorosłych lub ich poważnie okaleczały.

Krokodyl wraz z pokarmem połyka kamienie, które ułatwiają trawienie pokarmu.

Jest bardzo wytrzymały na brak pokarmu. Krokodyl nilowy może nie jeść przez kilka miesięcy.

Zdjęcia i grafiki - galeria