Mącznik młynarek (Tenebrio molitor)
© Eric Isselée - Fotolia.com

Mącznik młynarek

Mącznik młynarek (Tenebrio molitor) to pospolity szkodnik żywności. Ma czarne lub brązowe ciało. Odnóża i czułki są brązowawe i mają jaśniejszy odcień niż reszta ciała. Pokrywy zawierają podłużne bruzdy. Na przedpleczu o szerokości całego ciała widać dwa niewielkie dołki. Głowa niewielka, czułki paciorkowate. Po bokach głowy występuje listwa, która przykrywa nieco nasadę czułków. Przednie i środkowe stopy składają się z pięciu, a tylne z czterech członów.

To pospolicie występujący chrząszcz w naszym kraju, zarówno w magazynach żywności jak i w środowisku naturalnym, najczęściej w spróchniałych pniach lub w ptasich gniazdach. Mącznika młynarka można spotkać także w niejednym domu na produktach zbożowych.

Długość ciała osobników dorosłych wynosi od 12 mm do 18 mm.

Odżywia się pokarmem pochodzenia roślinnego, preferuje produkty zbożowe, czyli ziarna zbóż, mąkę, pieczywo.

Cykl życiowy trwa kilka tygodni.

Jest to szkodnik żywności magazynowanej przez człowieka.

Larwę tego owada hoduje się jako pokarm dla ptaków, gadów. Sprzedawana jest powszechnie w sklepach zoologicznych. Larwy tego chrząszcza można hodować samodzielnie na otrębach lub na samej mące. Potoczna nazwa larw tego owada to mączne robaki.