Manta, diabeł morski

Manta, diabeł morski (Manta birostris) to gatunek ryby chrzęstnoszkieletowej należący do rodziny mantowatych, rzędu orleniokształtnych. Jest to największa płaszczka świata. Wierzch ciała ma kolor czerwonawy, oliwkowobrązowy lub czarny. Spód jest biały. Szerokość płaszczki jest dwa razy większa niż jej długość.

Manta, diabeł morski(Manta birostris)
© Andrea Izzotti - Fotolia.com

Ryba ta występuje w strefie ciepłej Oceanu Spokojnego, Atlantyku i Indyjskiego.

Diabeł morski bywa agresywny. Jest tak silny, że podrażniony może zniszczyć łódź. Jest to niezwykle silna ryba, jednocześnie pozostawiona w spokoju nie przejawia agresji.

Charakterystyczną cechą tej płaszczki jest obecność płetw głowowych. Dorasta do 6,5-7 m szerokości ciała. Zdarzają się osobniki ważące ponad 1,5 tony.

Diabeł morski poluje na małe ryby, przede wszystkim zaś na małże i krewetki.

Manta jest jajożyworodna. Nowo narodzony diabeł morski może ważyć nawet 20 kg i mierzyć 1 metr szerokości. Młode przychodzą na świat podczas wyskakiwania samicy ponad powierzchnię wody.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Manta jest jadalna, natomiast ze względu na rzadkość występowania nie ma znaczenia gospodarczego.

Jest to największa płaszczka świata.