Mantellowate

Mantellowate (Mantellidae) to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych, która liczy dziś 5 rodzajów i około 157 gatunków. W Polsce nie żyją gatunki płazów z tej rodziny. Niektórzy biolodzy zaliczają tę rodzinę do żabowatych (Ranidae) lub rzekotek afroazjatyckich (Rhacophoridae).

To bardzo małe płazy o długości ciała nie przekraczającej 3 cm, zwykle o bardzo jaskrawym ubarwieniu ciała.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Mantella madagaskarskaMantella madagaskarska

Mantella madagascariensis

Mantella madagaskarska (Mantella madagascariensis) to gatunek płaza bezogonowego z rodziny mantellowatych. To pięknie ubarwiony płaz. Na ciemnym tle występują zielone łaty na odnóżach oraz u nasady odnóży. Zielona jest też długa brew.

Żabka złota, mantella złocistaŻabka złota, mantella złocista

Mantella aurantiaca

To jedna z najmniejszych żabek świata, często hodowana w terrariach, krytycznie zagrożona wymarciem. Występuje na Madagaskarze. Ubarwienie ciała jest złote, pomarańczowe lub czerwone, w zgięciach kolanowych pojawia się czerwień.

Gatunki z tej rodziny zamieszkują wyłącznie Madagaskar oraz wyspę Majotta w Archipelagu Komorów.

Większość gatunków wspina się po roślinności. Część prowadzi naziemny, a inna część ziemno-wodny tryb życia.

Oczy mają poziome źrenice. W szczękach nie występują zęby. Skóra mantelli wydziela truciznę.

Samce wabią samice odgłosami. Samce mantelli z gatunków z rodzaju Mantidactylus są wyposażone w gruczoły udowe. Ampleksus nie występuje, samce nie mają modzeli godowych. Samce pocierają gruczołami udowymi samice, co pobudza je do składania jaj. Jaja samice składają w pobliżu cieków wodnych lub na roślinności nad strumieniami. Deszcz zmywa kijanki do wody.

Zjadają głównie owady.