Mantellowate

Mantellowate (Mantellidae) to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych, która liczy dziś 5 rodzajów i około 157 gatunków. W Polsce nie żyją gatunki płazów z tej rodziny. Niektórzy biolodzy zaliczają tę rodzinę do żabowatych (Ranidae) lub rzekotek afroazjatyckich (Rhacophoridae).

To bardzo małe płazy o długości ciała nie przekraczającej 3 cm, zwykle o bardzo jaskrawym ubarwieniu ciała.

Gatunki z tej rodziny zamieszkują wyłącznie Madagaskar oraz wyspę Majotta w Archipelagu Komorów.

Większość gatunków wspina się po roślinności. Część prowadzi naziemny, a inna część ziemno-wodny tryb życia.

Oczy mają poziome źrenice. W szczękach nie występują zęby. Skóra mantelli wydziela truciznę.

Samce wabią samice odgłosami. Samce mantelli z gatunków z rodzaju Mantidactylus są wyposażone w gruczoły udowe. Ampleksus nie występuje, samce nie mają modzeli godowych. Samce pocierają gruczołami udowymi samice, co pobudza je do składania jaj. Jaja samice składają w pobliżu cieków wodnych lub na roślinności nad strumieniami. Deszcz zmywa kijanki do wody.

Zjadają głównie owady.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Płazy Polski — quiz

Największa żaba na świecie
Jak się nazywa największa żaba na świecie? Jakie ma rozmiary, gdzie żyje? Oto garść ciekawostek ze świata płazów.
Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?