logo

Mazurek

Mazurek (Passer montanus) to pospolity w Polsce ptak często mylony z wróblem. Jest od niego nieco mniejszy. Oba ptaki ubarwione są tak samo. Mazurek ma dużo mniejszą plamkę na podbródku niż u wróbla i ma ciemne plamki na policzkach. Samica i samiec są tej samej wielkości.

Gniazduje w Europie, Azji. Introdukowany na niewielkim obszarze Ameryki Północnej i Australii. Szczególnie upodobał sobie nizinne tereny rolnicze. Mazurki z północy odbywają sezonowe wędrówki. Mazurek mniej niż wróbel jest związany z ludźmi. Mniej jest go w miastach. Zasiedla skraje pól i lasów, wsie, parki, aleje, ogrody. W Polsce do bardzo pospolity ptak.

Przebywa w grupach. Jest to gatunek osiadły, część prowadzi koczowniczy tryb życia.Lot mazurka jest falisty.

Mazurek zjada owady i inne bezkręgowce, nasiona, pączki roślin, owoce.

Mazurek jest monogamiczny. Gniazduje w dziuplach, szczelinach skalnych, zakamarkach budynków, lubi budki lęgowe. Jaja składa od połowy kwietnia do sierpnia 2-3 razy w roku. W jednym lęgu jest 4-5 jasnych, nakrapianych jaj. Jaja wysiaduje samiec i samica przez 11-14 dni. Pisklęta po 13-15 dniach wylatują z gniazda.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten nie jest objęty ochroną gatunkową.

Mazurek i wróbel są do siebie bardzo podobne. Oba gatunki są powszechnie mylone ze sobą.