logo

Wróble

Wróble, wróblowate (Passeridae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 38 gatunków. W Polsce żyją 4 gatunki z tej rodziny ptaków, ale tylko dwa są pospolite: mazurek i wróbel zwyczajny.

Mają krępy tułów, dużą i okrągłą głowę, krótki dziób. Upierzenie brązowo-szare, czasem z domieszką czarnego. Śnieżki są jasnobrązowe z domieszką koloru białego.

MazurekMazurek PL Lęgowy Liczny

Passer montanus

Mazurek (Passer montanus) to pospolity w Polsce ptak często mylony z wróblem. Jest od niego nieco mniejszy. Oba ptaki ubarwione są tak samo. Mazurek ma dużo mniejszą plamkę na podbródku niż u wróbla i ma ciemne plamki na policzkach.

Wróbel
Wróbel PL Lęgowy Bardzo liczny

Passer domesticus

Wróbel to pospolity i liczny w Polsce ptak podobny do mazurka. To nieodłączny towarzysz człowieka. Występuje tutaj wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec ma szary wierzch głowy, kark, pokrywy uszne, boki głowy - kasztanowatobrązowe.

Śnieżka rdzawoszyjaŚnieżka rdzawoszyja

Pyrgilauda ruficollis

Śnieżka rdzawoszyja (Montifringilla ruficollis) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, jasne od spodu. Głowa i szyja rdzawa. Przez oko biegnie czarna maska.

Wróbel białobrewyWróbel białobrewy

Gymnoris superciliaris

Wróbel białobrewy (Gymnoris superciliaris) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. Z wierzchu upierzenie brązowe, w ciemniejsze i jaśniejsze plamki. Nad okiem biegnie szeroka i długa, jasna brew.

Wróbel cynamonowyWróbel cynamonowy

Passer cinnamomeus

Wróbel cynamonowy (Passer cinnamomeus) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych, podobny do naszego wróbla.

Wróbel cytrynowyWróbel cytrynowy

Passer luteus

Wróbel cytrynowy (Passer luteus) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych, o wyjątkowym, żółtym upierzeniu z brązowymi skrzydłami i ogonem. Lotki maja białe końce.

Wróbel oliwkowyWróbel oliwkowy

Passer flaveolus

Wróbel oliwkowy (Passer flaveolus) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. Ma kasztanowate i szare plamy z wierzchu. Policzki, czoło i spód szaro-oliwkowe.

Wróbel rdzawyWróbel rdzawy

Passer motitensis

Wróbel rdzawy (Passer luteus) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych, o rdzawym wierzchu i szarym spodzie. Dziób i kantarek czarny.

Wróbel rudogrzbiety

Passer iagoensis

Wróbel rudogrzbiety (Passer iagoensis) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych, podobny do wróbla zwyczajnego. Wierzch rdzawo-brązowy z ciemniejszymi lotkami i sterówkami. Na głowie samca czarna czapeczka.

Wróbel siwogłowyWróbel siwogłowy

Passer griseus

Wróbel siwogłowy (Passer griseus) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. Upierzenie siwe z brązowawym odcieniem, poza kasztanowatymi skrzydłami z czarnymi i białymi elementami.

Wróbel śródziemnomorskiWróbel śródziemnomorski

Passer hispaniolensis

Wróbel śródziemnomorski (Passer hispaniolensis) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. U samca na płaszczu i spodzie czarny rysunek, co odróżnia tego wróbla wyraźnie od naszego wróbla.

Wróbel żółtogardłyWróbel żółtogardły

Gymnoris xanthocollis

Wróbel żółtogardły (Gymnoris xanthocollis) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. Upierzenie brązowe, jaśniejsze od spodu, skrzydła ciemniejsze z białą przepaską. Na gardle niewyraźna, żółta plama.

Śnieżka zwyczajnaŚnieżka zwyczajna PL - obserwacje dawne

Montifringilla nivalis

Śnieżka zwyczajna (Montifringilla nivalis) to gatunek ptaka należący do rodziny wróbli. Ma szarą głowę z czarną plamą pod dziobem. Ciało od spodu jest białawe, wierzch brunatny. To największy wróbel Europy.

Wróbel skalnyWróbel skalny PL - obserwacje dawne Lęgowy sporadycznie

Petronia petronia

Wróbel skalny (Petronia petronia) to gatunek ptaka z rodziny wróblowatych. Upierzenie szarobrunatne, pstre z wierzchu. Spód jest białawy. Nad okiem biegnie brunatna brew. Na gardle widoczna żółta plamka.

• wróbel krótkopalcowy (Carpospiza brachydactyla)
  • wróbel płowy (Gymnoris dentata)
  • wróbel ubogi (Gymnoris pyrgita)
  • cynamończyk (Hypocryptadius cinnamomeus)
  • śnieżka czarnoskrzydła (Montifringilla adamsi)
  • śnieżka tybetańska (Montifringilla henrici)
  • śnieżka białorzytna (Onychostruthus taczanowskii)
  • wróbel mongolski (Passer ammodendri)
  • wróbel rudogłowy (Passer castanopterus)
  • wróbel sudański (Passer cordofanicus)
  • wróbel blady (Passer diffusus)
  • wróbel kasztanowaty (Passer eminibey)
  • wróbel złoty (Passer euchlorus)
  • wróbel szarogrzbiety (Passer insularis)
  • wróbel apeniński (Passer italiae)
  • wróbel czarnogłowy (Passer melanurus)
  • wróbel palestyński (Passer moabiticus)
  • wróbel pakistański (Passer pyrrhonotus)
  • wróbel pustynny (Passer simplex)
  • wróbel afgański (Passer yatii)
  • wróbel popielaty (Passer zarudnyi)
  • śnieżka płowa (Pyrgilauda blanfordi)
  • śnieżka mongolska (Pyrgilauda davidiana)
  • śnieżka maskowa (Pyrgilauda theresae)

Występują w Afryce i Eurazji, wprowadzony przez człowieka w Australii, Nowej Zelandii i Ameryce. Zamieszkuje lasy, zarośla, wrzosowiska, parki, ogrody, obrzeża pól, nadbrzeżne zarośla, także miasta i wsie, śnieżki żyją w strefie alpejskiej.

Wróble dobrze się czują w towarzystwie człowieka, nie stronią od ludzkich osiedli, gdzie znajdują pożywienie i schronienie. Wróble często są zwierzętami stadnymi. Część wróbli żyjących w miastach nie oddala się od miejsca urodzenia dalej niż na 1,5 km.

Budują kuliste, duże gniazda z trawy. Gniazdują także w dziuplach, skalnych szczelinach, budynkach, niektóre śnieżki gniazdują w norach. Nierzadko gniazdują gromadnie. Samica składa 3-7 jaj. Długość jaj: 1,8-2,2 cm. Pisklęta są gniazdownikami.

Żywią się nasionami i owadami. Pisklęta są karmione owadami. Wróble właściwe (rodzaj Passer) zjadają głównie ziarna, szczególnie zbóż. Wróbel zwyczajny zjada odpadki, głównie okruchy chleba, które znajduje w ludzkich osiedlach.

Wróble nie są zagrożone wyginięciem.

Mazurek: Trwa okres lęgowy u mazurka. Samica wyprowadza do 3 lęgów w roku.
      Wróbel: Trwa okres lęgowy u wróbla. Samica wyprowadza do 3 lęgów w roku.
          Wróbel skalny: Wróbel skalny wyprowadza dwa lęgi.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/