Omomiłkowate

Omomiłkowate (Cantharidae) to rodzina chrząszczy, która liczy dziś w Polsce 83 gatunki.

To chrząszcze o niewielkich rozmiarach. Ich ciało jest smukłe. Niewielka głowa jest wąska. Pokrywy skrzydłowe często nie zakrywają całego odwłoka. Ubarwienie bardzo różne: czerwone, pomarańczowe, szare, czarne. Niektóre gatunki mają na przedpleczu plamkę w kształcie serca. Na pokrywach nierzadko znajdują się różne plamy. Pancerz jest miękki. Odnóża są typu bieżnego. Czułki są nitkowate i dość długie. Wiele gatunków w składzie krwi ma różne rodzaje trucizn. Larwy wydają się aksamitne, pokryte delikatnymi włoskami.

To owady obecne w całym kraju. Najwęcej gatunków można spotkać w lesie, zarówno na drzewach jak i w ściółce.

Wiele gatunków broni sę poprzez rozpylanie drażniących substancji ze specjalnych zbiorniczków. Samice niektórych gatunków przejawiają zachowania kanibalistyczne. Mogą pożreć samca podczas kopulacji.

Larwy rozwijają się w ziemi lub w próchniejącym drewnie. W cyklu życiowym pojawiają się 3-4 stadia larwalne.

To drapieżniki. Dieta jest uzupełniana pyłkiem i nektarem kwiatowym. Na ogół chrząszcze te zjadają mszyce. Niektóre gatunki atakują ślimaki. Czasem owady te przejawiają kanibalizm.

Larwy tych chrząszczy czasem można spotkać na śniegu. Niegdyś ludzie upatrywali w tym zjawisku zwiastun wojny.

Samice omomiłków, podobnie jak modliszka, może pożreć samca podczas kopulacji. Samce wykształciły ciekawe zachowanie. Podczas kopulacji odchylają ciało maksywalnie ku tyłowi, aby uniknąć kontaktu ze szczękami samicy.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres występowania imago omomiłka czarnego.
         Okres lotu zmięka żółtego.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?