Omomiłkowate

Omomiłkowate (Cantharidae) to rodzina chrząszczy, która liczy dziś w Polsce 83 gatunki.

Wygląd

To chrząszcze o niewielkich rozmiarach. Ich ciało jest smukłe. Niewielka głowa jest wąska. Pokrywy skrzydłowe często nie zakrywają całego odwłoka. Ubarwienie bardzo różne: czerwone, pomarańczowe, szare, czarne. Niektóre gatunki mają na przedpleczu plamkę w kształcie serca. Na pokrywach nierzadko znajdują się różne plamy. Pancerz jest miękki. Odnóża są typu bieżnego. Czułki są nitkowate i dość długie. Wiele gatunków w składzie krwi ma różne rodzaje trucizn. Larwy wydają się aksamitne, pokryte delikatnymi włoskami.

Cantharis rusticaCantharis rustica PL

Cantharis rustica

Cantharis rustica to chrząszcz z rodziny omomiłkowatych. Czułki u nasady jaśniejsze, przedplecze pomarańczowe z ciemna plamką pośrodku, pomarańczowe są też odnóża przy tułowiu. Pokrywy skrzydłowe ciemne, nie przysłaniają elementów odwłoka

Rhagonycha femoralisRhagonycha femoralis

Rhagonycha femoralis

Rhagonycha femoralis to chrząszcz z rodziny omomiłkowatych. Ubarwienie głowy, odwłoka ciemne. ciemne są też uda i czułki od trzeciego członu. Nasada czułków, odnóża, przedplecze i pokrywy żółtawe.

Zmięk żółtyZmięk żółty PL

Rhagonycha fulva

Zmięk żółty (Rhagonycha fulva) to nie tylko jeden z najbardziej pospolitych omomiłkowatych, ale jednocześnie jeden z najczęściej spotykanych chrząszczy w Polsce. Oczy są wyłupiaste, ciemne. Czułki dość długie, wieloczłonowe.

• Cantharis livida
  • Cantharis nigricans
  • Omomiłek czarny (Cantharis obscura)
  • Cantharis pellucida
  • Malthodes marginatus
  • Rhagonycha gallica
  • Rhagonycha lignosa
  • Rhagonycha nigriventris

To owady obecne w całym kraju. Najwęcej gatunków można spotkać w lesie, zarówno na drzewach jak i w ściółce.

Wiele gatunków broni sę poprzez rozpylanie drażniących substancji ze specjalnych zbiorniczków. Samice niektórych gatunków przejawiają zachowania kanibalistyczne. Mogą pożreć samca podczas kopulacji.

Larwy rozwijają się w ziemi lub w próchniejącym drewnie. W cyklu życiowym pojawiają się 3-4 stadia larwalne.

To drapieżniki. Dieta jest uzupełniana pyłkiem i nektarem kwiatowym. Na ogół chrząszcze te zjadają mszyce. Niektóre gatunki atakują ślimaki. Czasem owady te przejawiają kanibalizm.

Larwy tych chrząszczy czasem można spotkać na śniegu. Niegdyś ludzie upatrywali w tym zjawisku zwiastun wojny.

Samice omomiłków, podobnie jak modliszka, może pożreć samca podczas kopulacji. Samce wykształciły ciekawe zachowanie. Podczas kopulacji odchylają ciało maksywalnie ku tyłowi, aby uniknąć kontaktu ze szczękami samicy.

Zmięk żółty: Okres lotu zmięka żółtego.