PL

Orlik grubodzioby

Orlik grubodzioby (Aquila clanga) to gatunek ptaka szponiastego z rodziny jastrzębiowatych, podobny do orlika krzykliwego. Ma szerokie skrzydła. Upierzenie ciemne.

Orlik grubodzioby(Aquila clanga)
© Vera Kuttelvaserova - stock.adobe.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polce występuje na Podlasiu w Dolinie Biebrzy. Występuje na terenach podmokłych.

Możliwość obserwacji od marca do października, wyjątkowo także zimą.

Długość ciała wynosi 55-65 cm, w tym ogona do 25 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 135-165 cm, a ciężar ciała 1,1-1,2 kg.

Poluje na gryzonie, płazy, także ryby, pisklęta. Zjada także padlinę.

Gniazduje na drzewie. Okres lęgowy trwa od kwietnia do maja. Samica składa 1-2 jaja, których wysiadywanie trwa 42-44 dni. Przezywa tylko pierwsze z wyklutych piskląt.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce ochronie ścisłej. Ochronie podlegają też miejsca rozrodu - 200 m od gniazda przez cały rok i 500 m w okresie od 1 marca do 31 sierpnia.