logo

Pełzacz leśny

Pełzacz leśny (Certhia familiaris) to rodzimy, niewielki przedstawiciel pełzaczy. Jest mniejszy od wróbla. Wierzch ciała jest brązowawy, spód biały, kuper ma rdzawy kolor. Nad okiem występuje biała pręga. Dziób, zagięty w dół, jest nieco krótszy niż u pełzacza ogrodowego, a pazur na tylnym palcu jest u niego nieco dłuższy. Palce nóg są długie, z zakrzywionymi pazurkami. W ogonie ma zaostrzone sterówki ze sztywną stosiną, co ułatwia mu poruszanie się w górę pnia.

Ptak ten występuje na dużym obszarze Europy i Azji. W Polsce występuje na terenie całego kraju. Zasiedla wyłącznie lasy różnych typów, także te monokulturowe.

Jest to gatunek osiadły i koczujący. W porze lęgów występują parami lub pojedynczo. Poza okresem rozrodczym tylko w nocy tworzy skupiska. Zimą towarzyszy innym wróblowym.

W poszukiwaniu pokarmu pełzacz leśny wspina się po pniu otaczając go po spiralnym torze ku górze. Gdy ptak osiągnie odpowiednią wysokość, zlatuje niżej i zaczyna wędrówkę od nowa.

Podstawą diety są owady i pajęczaki znajdowane na pniu drzew. Rzadziej zjada porosty i małe nasiona.

Pełzacz leśny jest monogamiczny. Wyprowadza dwa lęgi w roku. Gniazdo zakłada w pęknięciach pnia, szczelinach drzew, rzadziej w skrzynkach lęgowych o specjalnej konstrukcji. Samica składa od końca marca do czerwca od 3 do 7 jaj. Wysiaduje je przez 13-15 dni. Pisklęta przebywają w gnieździe przez 13-18 dni. Karmią je oboje rodzice.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten podlega w Polsce ochronie ścisłej.