Nauka » Biologia » Ryby

Piotroszokształtne

Piotroszokształtne (Zeiformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy gatunki zwykle dość rzadkie w przyrodzie, słabo zbadane. Zaliczamy do niego 6 rodzin, 19 rodzajów i 41 gatunków.

Rodziny

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny ssaków z wybranego rzędu.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Piotroszowate

Zeidae

Liczba gatunków: 14
(w Polsce: nie występują)

Inne rodziny

• Caproidae
  • Grammicolepididae
  • Macrurocyttidae
  • Tarkowate (Oreosomatidae)
  • Parazenidae

Ryby te spotyka się w ciepłych i umiarkowanie ciepłych morzach nad szelfami kontynentalnymi wszystkich kontynentów. Występują zwykle do głębokości 600 m. Jedna rodzina zamieszkuje głębiny do 1000 m. Większość gatunków przebywa tuż przy dnie.

Ciało jest zwykle wysokie, mocno spłaszczone bocznie. Na głowie znajdują się często kolce lub inne wyrostki. Skóra tych ryb jest szorstka. Duże oczy są umieszczone dość wysoko. Otwór gębowy ma wielkość różną u różnych gatunków, zawsze jednak skierowany skośnie ku górze. Uzębione szczęki mogą wysuwać się do przodu. Płetwa grzbietowa i odbytowa jest długa, zwykle zaczynająca się od kolców. Płetwy piersiowe są zaokrąglone. Płetwy brzuszne są wyposażone w kolec i promienie lub tylko promienie. Łuski są zwykle bardzo drobne. Ubarwienie jest bardzo różne w zależności od gatunku.

Zapłodnienie jest zwykle zewnętrzne. W przypadkach zapłodnienia wewnętrznego jaja są uwalniane do wody. Ani samica ani samiec nie opiekują się potomstwem.

Zjadają ryby oraz bezkręgowce, w tym strzykwy.

Ryby te nie są zagrożone wymarciem.

Ukryj obce gatunki