Płaksowate

Płaksowate, kapucynki (Cebidae) to rodzina małp szerokonosych, która liczy dziś 29 gatunków w 11 rodzajach. W Polsce nie występuje żaden przedstawiciel płaksowatych.

Są to niewielkie małpki wyposażone zwykle w długi, chwytny ogon. Palce są zakończone paznokciami, kciuk mało chwytny, w stopie pierwszy palec jest duży i chwytny. Nozdrza są szeroko rozstawione, otwarte na boki.

Czepiak czarny, koataCzepiak czarny, koata

Ateles paniscus

Czepiak czarny (Ateles paniscus) to gatunek małpy z rodziny płaksowatych. Niektóre źródła zaliczają ten gatunek do specjalnie wyodrębnionej rodziny dla kilku gatunków - czepiakowatych (Atelidae).

Kapucynka czarnaKapucynka czarna

Sapajus nigritus

Kapucynka czarna (Sapajus nigritus) to gatunek małpy z rodziny płaksowatych. Ubarwienie ciemnobrązowe poza częścią twarzową, która jest jasnobrązowa. spód również jest jaśniejszy. Na głowie czarne włosy.

Kapucynka czarnobiała, kapucynka właściwaKapucynka czarnobiała, kapucynka właściwa

Cebus capucinus

Kapucynka czarnobiała, kapucynka właściwa (Cebus capucinus) to mała małpka z rodziny płaksowatych. Jest bardzo ruchliwa, ma smukłe ciało, nagą twarz w kolorze cielistym. Ma bardzo chwytny ogon, często zwinięty. Ma dobrze wykształcony paluch stopy.

Kapucynka czubataKapucynka czubata

Cebus apella

Kapucynka czubata, kapucynka rogata, płaksa (Cebus apella) to gatunek ssaka naczelnego z rodziny płaksowatych z charakterystycznymi rogami lub czapeczką, utworzonymi z włosów na głowie. Sierść jest jasno- lub ciemnobrązowa.

Miko czarnyMiko czarny

Callimico goeldii

Miko czarny to bardzo rzadki ssak z rodziny płaksowatych o małej głowie, dużych, nagich uszach, z gęstym futrem o długim i jedwabistym włosiu. Żyje w tropikalnych lasach na równinach w koronach drzew.

Sajmiri czarnołbistaSajmiri czarnołbista

Saimiri boliviensis

Sajmiri czarnołbista (Saimiri boliviensis) to małpa z rodziny płaksowatych. Wierzch brunatny z ciemnymi smugami, głowa z wierzchu czarna, uszy białe. Broda biała. Kończyny i spód żółtawe.

Sajmiri, trupia główkaSajmiri, trupia główka

Saimiri sciureus

Sajmiri, zwana trupią główką lub sajmiri wiewiórczą to jedna z najmniejszych małp, należąca do rodziny płaksowatych. Jest też najbardziej rozpoznawalną małpką z tej rodziny.

Saki białolica, białogłówkaSaki białolica, białogłówka

Pithecia pithecia

Saki białolica to małpa z rodziny płaksowatych o czarobrunatnym futrze z grubym i długim włosiem. Prawie cała twarz samca pokrywają białożółtawe włosy. W niewoli milczy, natomiast w naturze wydaje donośny, przenikliwy głos.

Wyjec czarnyWyjec czarny

Alouatta caraya

Wyjec czarny to jedna z największych amerykańskich małp, żyjąca w górnej strefie lasów deszczowych. Samce są ubarwione na czarno, samice oraz młode osobniki żółtawe lub brązowe.

Wyjec rudy, wyjec czerwonyWyjec rudy, wyjec czerwony

Alouatta seniculus

Piękna małpa z rodziny płaksowatych o jaskrawo-rudym ubarwieniu futra. Wydaje charakterystyczny odgłos wycia. Jest podobny do wyjca czarnego. Zamieszkuje środkową część Ameryki Południowej.

• Ponocnica, mirikina, małpa nocna (Aotus trivirgatus)
  • Czepiak szary, czepiak belzebub (Ateles belzebuth)
  • Cebus aequatorialis
  • Sapajus libidinosus
  • Sapajus macrocephalus
  • Sapajus robustus
  • Sapajus xanthosternos

Kapucynki żyją w Ameryce od Meksyku po Argentynę.

Żyją w małych grupach. Prowadzą nadrzewny tryb życia, są aktywne w dzień. Są dość hałaśliwe.

U niektórych samic występuje cykl menstruacyjny. Rodzą zwykle 1 młode. Ciąża trwa 140-180 dni.

Większość jest roślinożerna. Czasem zjadają również owady i małe kręgowce.