Płaksowate

Płaksowate (Cebidae) to rodzina małp, która liczy dziś 17 gatunków, a wraz z pazurkowcami, które często zalicza się do płaksowatych - 61 gatunków. W Polsce nie występuje żaden przedstawiciel płaksowatych. Do tej rodziny zaliczamy kapucynki i sajmiri.

Płaksowate, to niewielkie małpki wyposażone zwykle w długi, chwytny ogon. Palce są zakończone paznokciami, kciuk mało chwytny, w stopie pierwszy palec jest duży i chwytny. Nozdrza są szeroko rozstawione, otwarte na boki.

Kapucynka czarnaKapucynka czarna

Cebus nigritus

Kapucynka czarna (Sapajus nigritus) to gatunek małpy z rodziny płaksowatych. Ubarwienie ciemnobrązowe poza częścią twarzową, która jest jasnobrązowa. spód również jest jaśniejszy. Na głowie czarne włosy.

Kapucynka czarno-białaKapucynka czarno-biała

Cebus capucinus

Kapucynka czarnobiała, kapucynka właściwa (Cebus capucinus) to mała małpka z rodziny płaksowatych. Jest bardzo ruchliwa, ma smukłe ciało, nagą twarz w kolorze cielistym. Ma bardzo chwytny ogon, często zwinięty. Ma dobrze wykształcony paluch stopy.

Kapucynka czubataKapucynka czubata

Cebus apella

Kapucynka czubata, kapucynka rogata, płaksa (Cebus apella) to gatunek ssaka naczelnego z rodziny płaksowatych z charakterystycznymi rogami lub czapeczką, utworzonymi z włosów na głowie. Sierść jest jasno- lub ciemnobrązowa.

Kapucynka złotobrzuchaKapucynka złotobrzucha

Cebus xanthosternos

Kapucynka złotobrzucha (Cebus xanthosternos) to gatunek ssaka naczelnego z rodziny płaksowatych. Ubarwienie brązowe z wierzchu z żółtawymi przejaśnieniami, spód, ramiona, wierzch głowy i część twarzowa bladożółte.

Sajmiri czarnołbistaSajmiri czarnołbista

Saimiri boliviensis

Sajmiri czarnołbista (Saimiri boliviensis) to małpa z rodziny płaksowatych. Wierzch brunatny z ciemnymi smugami, głowa z wierzchu czarna, uszy białe. Broda biała. Kończyny i spód żółtawe.

Sajmiri wiewiórczaSajmiri wiewiórcza

Saimiri sciureus

Sajmiri, zwana trupią główką lub sajmiri wiewiórczą to jedna z najmniejszych małp, należąca do rodziny płaksowatych. Jest też najbardziej rozpoznawalną małpką z tej rodziny.

• kapucynka białoczelna (Cebus albifrons)
  • kapucynka kapturowa (Cebus cay)
  • kapucynka jasnowłosa (Cebus flavius)
  • kapucynka reliktowa (Cebus kaapori)
  • kapucynka brodata (Cebus libidinosus)
  • kapucynka wielkogłowa (Cebus macrocephalus)
  • kapucynka oliwkowa (Cebus olivaceus)
  • kapucynka grzywiasta (Cebus robustus)
  • sajmiri rdzawogrzbieta (Saimiri oerstedii)
  • sajmiri nagoucha (Saimiri ustus)
  • sajmiri czarna (Saimiri vanzolinii)

Kapucynki żyją w Ameryce od Meksyku po Argentynę.

Żyją w małych grupach. Prowadzą nadrzewny tryb życia, są aktywne w dzień. Są dość hałaśliwe.

Długość głowy i tułowia od 50 do 100 cm.

U niektórych samic występuje cykl menstruacyjny. Rodzą zwykle 1 młode. Ciąża trwa 140-180 dni.

Większość tych ssaków naczelnych jest roślinożerna. Czasem zjadają również owady i małe kręgowce.

• Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska-Jurgiel, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz - Polskie nazewnictwo ssaków świata, 978-83-88147-15-9, Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2015

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?