Pogońcowate

Pogońcowate (Lycosidae) to rodzina pająków, do której zaliczamy około 2300 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 67.

Ubarwienie szare, brązowawe, zlewające się z podłożem. Głowotułów i odwłok są zwykle owalne i mają podobną wielkość. Owłosienie ciała obfite.

Pogońcowate można spotkać na terenie całej Polski od środowisk bardzo suchych jak wydmy, po ściółkę leśną, a nawet bagna.

Nie tkają sieci łownych.

Krajowe gatunki osiągają rozmiar do 2 cm długości głowotułowia z odwłokiem. Pająki te mają 8 oczu. Cztery są małe ustawione w rzędzie z przodu głowy. Cztery pozostałe są większe, tworzą zarys trapezu.

Samiec odbywa taniec godowy. Samica składa jaja do kokonów, które przed wylęgiem otwiera. Kokon samica taszczy ze sobą i troszczy się o niego. Nosi na odwłoku także młode.

Nazwa rodziny wywodzi się z faktu, iż pająki te urządzają pogonie za swoimi ofiarami.

To pogońcowatych zaliczamy tarantule, które często są mylone z ptasznikami. Tarantule to duże, jadowite pająki, które mogą zagrażać człowiekowi.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Rozwój pająków
Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?
Największe pająki w Polsce
Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?
Tarantula
Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Gdzie go można spotkać?
Ile oczu ma pająk?
Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?