Pogońcowate

Pogońcowate (Lycosidae) to rodzina pająków, do której zaliczamy około 2300 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 67.

Ubarwienie szare, brązowawe, zlewające się z podłożem. Głowotułów i odwłok są zwykle owalne i mają podobną wielkość. Owłosienie ciała obfite.

Wymyk szarawyWymyk szarawy PL

Arctosa cinerea

Wymyk szarawy (Arctosa cinerea) to gatunek rodzimego pająka z rodziny pogońcowatych o dużej zmienności ubarwienia, od szarości poprzez brązy do bardzo ciemnych kolorów. Zwykle ubarwienie ma kryptyczny charakter.

Tarantula ukraińskaTarantula ukraińska

Lycosa singoriensis

Tarantula ukraińska, tarantula wschodnia (Lycosa singoriensis) to gatunek dużego pająka z rodziny pogońcowatych. Ubarwienie brązowawe, z jaśniejszymi i ciemniejszymi plamami.

Tarantula włoskaTarantula włoska

Lycosa tarantula

Tarantula włoska, tarantula apulijska (Lycosa tarantula) to gatunek dużego pająka z rodziny pogońcowatych. Pająk ten jest spotykany w terrariach domowych.

Pogońcowate można spotkać na terenie całej Polski od środowisk bardzo suchych jak wydmy, po ściółkę leśną, a nawet bagna.

Nie tkają sieci łownych.

Krajowe gatunki osiągają rozmiar do 2 cm długości głowotułowia z odwłokiem. Pająki te mają 8 oczu. Cztery są małe ustawione w rzędzie z przodu głowy. Cztery pozostałe są większe, tworzą zarys trapezu.

Samiec odbywa taniec godowy. Samica składa jaja do kokonów, które przed wylęgiem otwiera. Kokon samica taszczy ze sobą i troszczy się o niego. Nosi na odwłoku także młode.

Nazwa rodziny wywodzi się z faktu, iż pająki te urządzają pogonie za swoimi ofiarami.

To pogońcowatych zaliczamy tarantule, które często są mylone z ptasznikami. Tarantule to duże, jadowite pająki, które mogą zagrażać człowiekowi.

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?

Największe pająki w Polsce

Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?

Tarantula

Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Gdzie go można spotkać?

Ile oczu ma pająk?

Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?