Poświętnikowate

Poświętnikowate (Scarabaeidae) to rodzina owadów, która jeszcze niedawno była jedną z najbardziej licznych rodzin chrząszczy. Wydzielono z niej takie rodziny jak żukowate, plugowate, chrabąszczowate i herkulesowate. Do poświętnikowatych zaliczamy w Polsce 23 gatunki.

Ogólnie chrząszcze te przypominają żukowate, ale głowa poświętnikowatych jest lepiej przystosowana do kopania w ziemi, dzięki jej łopatowatemu kształtowi. Często występuje dymorfizm płciowy. Samce mają zwykle na głowie rogi. Ubarwienie ciała krajowych gatunków ciemne. Na pokrywach skrzydłowych występują nierzadko rowki i wgłębienia oraz plamy.

Chrząszcze te żyją zwykle w odchodach zwierząt na łąkach, pastwiskach, górskich halach, dość rzadko w lasach.

Niektóre gatunki potrafią toczyć z nawozu kule.

Długość ciała wynosi w Polsce od kilku milimetrów do 2,5 cm.

Po kopulacji oba osobniki nierzadko budują wspólne podziemne korytarze. wypełniają je nawozem, w którym samica składa jaja. Larwy żerują w nawozie przez kilka tygodni, po czym przepoczwarzają się.

Większość odżywia się odchodami ssaków roślinożernych.

Niestety aż 13 gatunków znalazło się na Czerwonej Liście Zwierząt Ginących i Zagrożonych w Polsce i aż cztery z nich to prawdopodobnie gatunki już wymarłe.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?