Poświętnikowate

Poświętnikowate (Scarabaeidae) to rodzina owadów, która jeszcze niedawno była jedną z najbardziej licznych rodzin chrząszczy. Wydzielono z niej takie rodziny jak żukowate, plugowate, chrabąszczowate i herkulesowate. Do poświętnikowatych zaliczamy w Polsce 23 gatunki.

Ogólnie chrząszcze te przypominają żukowate, ale głowa poświętnikowatych jest lepiej przystosowana do kopania w ziemi, dzięki jej łopatowatemu kształtowi. Często występuje dymorfizm płciowy. Samce mają zwykle na głowie rogi. Ubarwienie ciała krajowych gatunków ciemne. Na pokrywach skrzydłowych występują nierzadko rowki i wgłębienia oraz plamy.

Goliathus goliathusGoliathus goliathus

Goliathus goliathus

Goliathus goliathus to piękny i bardzo duży chrząszcz z rodziny poświętnikowatych. Głowa i przedplecze są białawe z pięknym czarnym wzorem, układającym się w podłużne, ciemne plamy. Pokrywy skrzydłowe zwykle brązowe, z ciemniejszymi plamami.

Goliathus regiusGoliathus regius

Goliathus regius

Goliathus regius to piękny i bardzo duży chrząszcz z rodziny poświętnikowatych, największy goliat na świecie. Głowa i przedplecze są białe z pięknym czarnym wzorem, układającym się w podłużne, symetryczne, ciemne plamy.

Chelorrhina polyphemusChelorrhina polyphemus

Chelorrhina polyphemus

Chelorrhina polyphemus to gatunek chrząszcza z rodziny poświętnikowatych. Ma piękne ubarwienie ciała. Na ciemnozielonym tle znajduje się żółty rysunek. Głowa żółta z umieszczonymi po bokach pomarańczowymi oczami.

• Krowieńczak księżycoróg (Corpis lunaris)
  • Goliathus cacicus
  • Goliathus meleagris

Chrząszcze te żyją zwykle w odchodach zwierząt na łąkach, pastwiskach, górskich halach, dość rzadko w lasach.

Niektóre gatunki potrafią toczyć z nawozu kule.

Długość ciała wynosi w Polsce od kilku milimetrów do 2,5 cm.

Po kopulacji oba osobniki nierzadko budują wspólne podziemne korytarze. wypełniają je nawozem, w którym samica składa jaja. Larwy żerują w nawozie przez kilka tygodni, po czym przepoczwarzają się.

Większość odżywia się odchodami ssaków roślinożernych.

Niestety aż 13 gatunków znalazło się na Czerwonej Liście Zwierząt Ginących i Zagrożonych w Polsce i aż cztery z nich to prawdopodobnie gatunki już wymarłe.