Raja nabijana, raja ciernista, płaszczka kolczasta

Raja nabijana, raja ciernista, płaszczka nabijana, płaszczka kolczasta (Malacoraja clavata) to ryba chrzęstnoszkieletowa z rodziny rajowatych. Jej ciało jest mocno spłaszczone, przypomina dysk w kształcie rombu, z którego wystaje niewielki ogon z dwiema płetwami grzbietowymi. Grzbiet jest nakrapiany. Spód jest biały. Prawie cały wierzch pokryty jest kolcami.

Raja nabijana, raja ciernista, płaszczka kolczasta (Malacoraja clavata)
© Vladimir Wrangel - Fotolia.com

Występuje na szelfach, tuż przy dnie, zwykle piaszczystym. Można ją spotkać w Atlantyku. Schodzi nawet na 500 m głębokości, choć zwykle żyje na płyciznach.

Prowadzi denny tryb życia. Jest w ciągłym ruchu.

Pysk jest krótki, zaokrąglony. Ciało jest szersze niż dłuższe. Samica dorasta do 125 cm długości ciała. Samce są mniejsze. Ich długość ciała wynosi około 80 cm.

Podstawę diety stanowią skorupiaki. Rzadziej poluje na ryby.

Samiec odbywa zaloty, podczas których obejmuje płetwami samicę. W okresie od marca do sierpnia samica składa każdego dnia około jaja o wymiarach około 7 na 9 mm. Po 5 miesiącach wykluwają się z nich młode płaszczki, będące miniaturami osobników dorosłych.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To dość pospolity gatunek, odławiany w niektórych obszarach. Ma niewielkie znaczenie gospodarcze.