Rzekotki

Rzekotki, rzekotkowate (Hylidae) to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych. Rodzina ta liczy dziś około 48 rodzajów i około 800 gatunków. W Polsce żyje 1 gatunek z tej rodziny płazów - rzekotka drzewna.

W 2005 naukowcy wydzielili z tej rodziny rodzaje z podrodziny Hemiphractinae, do której należy 79 gatunków i włączyli je do żab południowych (Leptodactylidae). Są to rodzaje Stefania, Flectonotus, Cryptobatrachus, Gastrotheca, Hemiphractus. Część naukowców z tej rodziny wydziela także podrodzinę Pseudinae z rodzajami Lysapsus oraz Pseudus.

Rzekotki mają smukłe ciało, długie kończyny, na końcach których znajdują się zwykle przylgi, które ułatwiają poruszanie się po gładkich powierzchniach liści (przylgi nie występują u gatunków z rodzajów Acris i Pseudis). Skóra rzekotek jest gładka i delikatna. Na dolnym odcinku brzucha czasem występuje nieregularna bruzdowata siateczka, która ułatwia przyleganie do pionowych powierzchni. Niektóre rzekotki żyją w ziemi i są wówczas podobne do grzebiuszek.

Zwykle kolor ciała jest zielony, żółtawy lub brązowy. Kolor taki umożliwia zlewanie się z tłem pośród liści drzew lub traw.

Chwytnica czerwonookaChwytnica czerwonooka

Agalychnis callidryas

Chwytnica czerwonooka to tropikalna rzekotka o bladozielonym kolorze skóry i czerwonych oczach. Ciało chwytnicy czerwonookiej zwęża się ku tylnej części. Tylne odnóża cienkie i bardzo długie, zakończone przylgami.

Chwytnica plamobrzuchaChwytnica plamobrzucha

Phyllomedusa hypochondrialis

Chwytnica plamobrzucha jest to rzekotka o zielonym kolorze skóry od strony grzbietowej i pomarańczowej od spodu. Zamieszkuje Amerykę Południową. Prowadzi nocny tryb życia. Potrafi się doskonale wspinać po pionowych, gładkich powierzchniach.

Chwytnica zwinnaChwytnica zwinna

Phyllomedusa bicolor

Chwytnica zwinna (Phyllomedusa bicolor) to gatunek płaza bezogonowego z rodziny rzekotkowatych. To wyjątkowo piękny gatunek. Oczy w położeniu bocznym, dość duże, źrenice poziome. Tęczówka szara. Obok oczu widoczne błony bębenkowe.

Rzekotka drzewnaRzekotka drzewna PL

Hyla arborea

Rzekotka drzewna to jedyny płaz w Europie, który prowadzi nadrzewny tryb życia. Skóra jest gładka, grzbiet ma kolor zielony lub żółty, szary, oliwkowy, brązowy a nawet czarny i czarno-kropkowany. Odmienny kolor zależny od czynników środowiskowych.

Rzekotka różnobarwnaRzekotka różnobarwna

Hyla meridionalis

Rzekotka różnobarwna (Hyla versicolor) to gatunek płaza z rodziny rzekotek. Ma krępą budowę ciała. Palce zakończone są przylgami. Wierzch wielobarwny, marmurkowy, usiany brodawkami.

Rzekotka szmaragdowa, rzekotka australijskaRzekotka szmaragdowa, rzekotka australijska

Litoria caerulea, Pelodryas caerulea

Rzekotka australijska to bardzo często hodowany płaz o gładkiej skórze, pod którą znajduje się gruba warstwa tłuszczu. Ubarwienie różnorodne: od zielonego poprzez turkusy do błękitów. Zdarzają się też okazy białawe.

Rzekotka żabiaRzekotka żabia

Trachycephalus resinifictrix

Rzekotka żabia to żyjąca w koronach drzew trująca żaba o kolorze skóry podobnym do liści, wśród których przebywa. Ubarwienie ma kamuflować pośród liści, lian, kwiatostanów i ptasich odchodów. Skóra wytwarza truciznę.

Nazwa rodziny
Rzekotki (Hylidae)
Europa, Azja, Ameryka Południowa, Środkowa, Północna, Afryka, Nowa Gwinea, Australia.
Gromada: Płazy (Amphibia)
Rząd: Płazy bezogonowe (Anura)
Rodzina: Rzekotki (Hylidae)
Długość ciała
Długość ciała: 2-12 cm.
Quizy
quiz - płazy Polski
Quiz - Płazy Polski
Poziom średni - 30 pytań

• Żaba wodnista (Cyclorana platycephala)
  • Rzekotka śródziemnomorska (Hyla meridionalis)
  • Rzekotka tyrreńska (Hyla sarda)
  • Litoria wielkopalca (Litoria caerulea)
  • Rzekotka pacyficzna (Pseudacris regilla)

Rzekotki występują w Europie, części Azji (Turcja, Kaukaz oraz południowo-wschodnie obszary po Japonię), Ameryce Południowej, Ameryce Środkowej, Ameryce Północnej, północnych rejonach Afryki, na Nowej Gwinei i w Australii.

Zwykle rzekotkowate polują w bezruchu w oczekiwaniu na ofiarę, którą zwykle jest bezkręgowiec. Łapią ją za pomocą długiego języka.

Część rzekotek potrafi zmieniać kolor skóry w zależności od barwy otoczenia, temperatury ale i nastroju.

Rzekotki prowadzą nadrzewny tryb życia. Pomagają im w tym długie kończyny zakończone przylgami. Znamy też gatunki żyjące pod ziemią jak grzebiuszki.

Większość gatunków jest aktywna nocą i o zmierzchu.

W kośćcu nie występują żebra, kręgi przedkrzyżowe oraz urostyl nie są zrośnięte, jest ich osiem. Obręcz barkowa jest łukowato wygięta. Zęby i czasem zęby podniebienne występują w górnej szczęce. W szkielecie palców znajduje się dodatkowy człon chrzęstny.

Większość rzekotek za wyjątkiem rodzaju Nyctimystes oraz podrodziny Phyllomedusinae ma pionowe źrenice.

Parotydy u większości gatunków nie wstępują.

Pojedyncze rezonatory występują u samców i są umiejscowione wewnątrz jamy gębowej.

Samce przywołują samice za pomocą dźwięków wydawanych przy pomocy rezonatorów. Różne gatunki stosują różne metody rozrodcze. Część samic składa jaja w zbiornikach wody, a larwy rozwijają się w tych zbiornikach. Kijanki żerują indywidualnie. Niektóre gatunki składają jaja do gniazd wypełnionych pianą. Inne gatunki rzekotek składają jaja do zagłębień w ziemi lub roślinach (najczęściej są to bromelie). Czasem jaja są składane nad wodą. Kijanki po wykluciu spadają do wody.