Scynki

Scynki (Scincidae) to rodzina gadów, która liczy dziś 1300 gatunków w około 85 rodzajach. W Polsce nie żyją gatunki z tej rodziny gadów. Jest to największa rodzina jaszczurek.

Nie u wszystkich gatunków są wykształcone odnóża. Głowę pokrywają duże, symetrycznie ułożone tarczki rogowe. Ciało pokrywają okrągłe lub rombowe łuski, które zachodzą na siebie i ściśle do siebie przylegają. Z tego powodu powierzchnia ciała jest śliska i wygląda jak wypolerowana. Ubarwienie zwykle szare lub brązowe. Ogon często ma jaskrawy kolor.

Występują na wszystkich kontynentach. Można je spotkać na terenach porośniętych roślinnością, terenach pustynnych, pośród skał.

Prowadzą skryty tryb życia. Są gatunki aktywne w dzień, wiele prowadzi zmierzchowy i nocny tryb życia. Zjawiskiem powszechnym u scynków jest odrzucanie ogona w obronie przed napastnikami. Część gatunków ryje w ziemi.

Łuski podścielają płytki kostne. Nie mają gruczołów i otworów udowych. Ogon jest kruchy i łatwo odpada. Szybko też się regeneruje. Niektóre scynki nie mają wykształconych odnóży.

Część gatunków scynków rodzi żywe młode, samica może mieć ich nawet 14 w miocie (scynk beznogi Acontias plumbeus). Niektóre samice opiekują się złożonymi jajami i młodymi. Niektóre gatunki zarówno są żyworodne jak i składają jaja. Mabuya heathi rozwija się w organizmie matki tak jak u ssaków, za pomocą łożyska.

Duże scynki są częściowo roślinożerne. Poza tym żywią się głównie pokarmem zwierzęcym, głównie bezkręgowcami.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Gady Polski — quiz