Skórnikowate

Skórnikowate (Dermestidae) to rodzina chrząszczy, która liczy dziś około 1000 gatunków. W Polsce żyje około 35-40 gatunków z tej rodziny owadów.

To niewielkie chrząszcze o na ogół czarnym ubarwieniu z jaśniejszymi szczecinkami, tworzącymi wzory. Ciała mają wydłużony, bądź owalny kształt. Czułki są krótkie, buławkowate na końcu. Głowa zwykle mała.

Mrzyk dziewannowiecMrzyk dziewannowiec PL

Anthrenus verbasci

Mrzyk dziewannowiec, mrzyk gabinetowy (Anthrenus verbasci) to gatunek małego chrząszcza z rodziny skórnikowatych, uciążliwy szkodnik synantropijny. Ma owalne, pękate ciało, pokryte łuskami.

Skórnik słoniniecSkórnik słoniniec PL

Dermestes lardarius

Skórnik słoniniec (Dermestes lardarius) to największy przedstawiciel skórnikowatych w Polsce. Ma wydłużony i owalny kształt ciała, barwy czarnej z brązowawymi polami, nakrapianymi czarnymi plamkami.

• Attagenus fasciatus
  • Szubak Smirnowa (Attagenus smirnovi)
  • Dermestes laniarus
  • Trinodes hirtus
  • Skórek zbożowy (Trogoderma granarium)

Owady te spotykane są na całym świecie i w całej Polsce. Często spotykane w pomieszczeniach.

W ciągu roku występuje zwykle jedno pokolenie, poza gatunkami żyjącymi w pomieszczeniach, które mogą się rozmnażać cały czas. Samica składa jaja najczęściej na piórach ptaków, w sierści ssaków, na wyschnięte zwłoki zwierząt. Są też gatunki żerujące w gniazdach pszczół i os.

Owady te żywią się martwymi szczątkami zwierząt, a dorosłe osobniki zjadają także pyłek i nektar. Skórek zbożowy żywi się pokarmem roślinnym.

To owady spełniające ogromną rolę w oczyszczaniu środowiska ze szczątków martwych organizmów. Niektóre gatunki niszczą muzealne zbiory, wełniane dywany, skóry, futra itp. Skórek mrzyk należy do wielkich szkodników upraw zbóż na świecie.

Larwy mrzyków są zmorą entomologów, gdyż upodobały sobie kolekcje spreparowanych owadów w gablotach.

Skórnik słoniniec: Okres występowania postaci dorosłej skórnika słonińca.