Nauka » Biologia » Ryby

Śledziokształtne

Śledziokształtne (Clupeiformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy 4 rodziny z 355 gatunkami. To na ogół małe ryby, które pływają w ogromnych ławicach. Ich ciało jest opływowe, srebrzyste. Płetwy zawierają tylko miękkie promienie. Płetwa ogonowa jest rozwidlona. Płetwy brzuszne są bardzo małe.

Rodziny

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny ssaków z wybranego rzędu.

Ukryj obce rodziny

(w Polsce: 4)

Inne rodziny

• Chirocentridae
  • Denticipitidae

To ryby wszystkich oceanów i kontynentów. Istnieją gatunki wyłącznie słodkowodne. Mniej gatunków żyje w wodach umiarkowanych i zimnych. W okolicach polarnych i w głębinach nie można znaleźć tych ryb. Małe jest też prawdopodobieństwo spotkania śledziokształtnych na otwartym oceanie.

Niektóre gatunki prowadzą wędrowny tryb życia, szczególnie na tarliska. Zwykle są to ryby najbardziej aktywne w nocy (w tym czasie najczęściej pojawiają się przy powierzchni).

Pęcherz pławny jest typu otwartego, to znaczy przewód powietrzny jest całe życie drożny. Linia boczna nigdy nie rozciąga się poza głowę. U wielu gatunków wzdłuż brzucha ciągnie się rząd tarczek. Ryby te nie posiadają aparatu Webera.

To bardzo płodne ryby. Na ogół ikra jest składana w określonych porach roku. U niektórych gatunków jest składana przez cały rok. Zwykle samica rozsiewa przy powierzchni wody nawet 200 000 jaj. Jajo ma średnicę od 1 do 2 mm. Larwy, które wylęgają się z jaj mają długość od 2 do 5 mm. Same stanowią plankton. Gdy osiągają 3 cm długości, przekształcają się w narybek.

Ryby te odżywiają się planktonem.

Mimo połowów na ogromną skalę, ryby te nie są zagrożone wymarciem.

Śledziokształtne same stanowią pokarm dla wielu gatunków innych ryb oraz ssaków i ptaków wodnych. Śledziokształtne pełnią ogromną rolę w rybołówstwie. Ryby te poławia się jako pokarm dla ludzi, stanowią źródło oleju oraz karmę dla innych zwierząt. Ryby te stanowią największy udział w światowym rybołówstwie.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Śledź
Aloza
Szprot, sardynka norweska
Sardela europejska, chamsa

Aloza

Aloza wyrusza na tarło w górę rzek.

Sardela europejska, chamsa

Okres rozrodczy sardeli europejskiej.

Szprot, sardynka norweska