Śledziokształtne

Śledziokształtne (Clupeiformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy 4 rodziny z 355 gatunkami. To na ogół małe ryby, które pływają w ogromnych ławicach. Ich ciało jest opływowe, srebrzyste. Płetwy zawierają tylko miękkie promienie. Płetwa ogonowa jest rozwidlona. Płetwy brzuszne są bardzo małe.

Rodziny

Alfabetyczny wykaz opublikowanych rodzin.

Nazwa rodzinyNazwa
łacińska
Liczba gatunków Czy występuje
w Polsce?
ŚwiatPolska
dorabowateChirocentridae20Nie
sardelowateEngraulididae1381Tak
śledziowateClupeidae2144Tak

Inne rodziny

To ryby wszystkich oceanów i kontynentów. Istnieją gatunki wyłącznie słodkowodne. Mniej gatunków żyje w wodach umiarkowanych i zimnych. W okolicach polarnych i w głębinach nie można znaleźć tych ryb. Małe jest też prawdopodobieństwo spotkania śledziokształtnych na otwartym oceanie.

Niektóre gatunki prowadzą wędrowny tryb życia, szczególnie na tarliska. Zwykle są to ryby najbardziej aktywne w nocy (w tym czasie najczęściej pojawiają się przy powierzchni).

Pęcherz pławny jest typu otwartego, to znaczy przewód powietrzny jest całe życie drożny. Linia boczna nigdy nie rozciąga się poza głowę. U wielu gatunków wzdłuż brzucha ciągnie się rząd tarczek. Ryby te nie posiadają aparatu Webera.

To bardzo płodne ryby. Na ogół ikra jest składana w określonych porach roku. U niektórych gatunków jest składana przez cały rok. Zwykle samica rozsiewa przy powierzchni wody nawet 200 000 jaj. Jajo ma średnicę od 1 do 2 mm. Larwy, które wylęgają się z jaj mają długość od 2 do 5 mm. Same stanowią plankton. Gdy osiągają 3 cm długości, przekształcają się w narybek.

Ryby te odżywiają się planktonem.

Mimo połowów na ogromną skalę, ryby te nie są zagrożone wymarciem.

Wykresy poniżej przedstawiają strukturę zagrożenia wymarcia gatunków z danego rzędu. Pierwszy diagram uwzględnia gatunki, których nie opisano w naszym serwisie (jeżeli taka sytuacja ma miejsce), drugi diagram uwzględnia wyłącznie gatunki, które opisano w portalu, trzeci diagram uwzględnia tylko gatunki rodzime.

(wszystkie wymienione gatunki rzędu)

(wszystkie opisane w serwisie gatunki rzędu)

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rzędu)

Śledziokształtne same stanowią pokarm dla wielu gatunków innych ryb oraz ssaków i ptaków wodnych. Śledziokształtne pełnią ogromną rolę w rybołówstwie. Ryby te poławia się jako pokarm dla ludzi, stanowią źródło oleju oraz karmę dla innych zwierząt. Ryby te stanowią największy udział w światowym rybołówstwie.

Aloza: Aloza wyrusza na tarło w górę rzek.
       Sardela europejska, chamsa: Okres rozrodczy sardeli europejskiej.
       Szprot, sardynka norweska: Okres tarła szprotek.
          Śledź: Trwa rozród jednej z bałtyckiej populacji śledzia (wiosennego)