Śledziokształtne

Śledziokształtne (Clupeiformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy 4 rodziny z 355 gatunkami. To na ogół małe ryby, które pływają w ogromnych ławicach. Ich ciało jest opływowe, srebrzyste. Płetwy zawierają tylko miękkie promienie. Płetwa ogonowa jest rozwidlona. Płetwy brzuszne są bardzo małe.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Filtry

Użyj poszczególnych filtrów, aby ustalić odpowiednią kolejność wyświetlania rodzin.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Dorabowate

Chirocentridae

Liczba gatunków: 2
Liczba gatunków w Polsce: nie występują

Sardelowate

Engraulididae

Liczba gatunków: 138
Liczba gatunków w Polsce: 1

Śledziowate

Clupeidae

Liczba gatunków: 214
Liczba gatunków w Polsce: 4

Inne rodziny

To ryby wszystkich oceanów i kontynentów. Istnieją gatunki wyłącznie słodkowodne. Mniej gatunków żyje w wodach umiarkowanych i zimnych. W okolicach polarnych i w głębinach nie można znaleźć tych ryb. Małe jest też prawdopodobieństwo spotkania śledziokształtnych na otwartym oceanie.

Niektóre gatunki prowadzą wędrowny tryb życia, szczególnie na tarliska. Zwykle są to ryby najbardziej aktywne w nocy (w tym czasie najczęściej pojawiają się przy powierzchni).

Pęcherz pławny jest typu otwartego, to znaczy przewód powietrzny jest całe życie drożny. Linia boczna nigdy nie rozciąga się poza głowę. U wielu gatunków wzdłuż brzucha ciągnie się rząd tarczek. Ryby te nie posiadają aparatu Webera.

To bardzo płodne ryby. Na ogół ikra jest składana w określonych porach roku. U niektórych gatunków jest składana przez cały rok. Zwykle samica rozsiewa przy powierzchni wody nawet 200 000 jaj. Jajo ma średnicę od 1 do 2 mm. Larwy, które wylęgają się z jaj mają długość od 2 do 5 mm. Same stanowią plankton. Gdy osiągają 3 cm długości, przekształcają się w narybek.

Ryby te odżywiają się planktonem.

Mimo połowów na ogromną skalę, ryby te nie są zagrożone wymarciem.

Wykresy poniżej przedstawiają strukturę zagrożenia wymarcia gatunków z danego rzędu. Pierwszy diagram uwzględnia gatunki, których nie opisano w naszym serwisie (jeżeli taka sytuacja ma miejsce), drugi diagram uwzględnia wyłącznie gatunki, które opisano w portalu, trzeci diagram uwzględnia tylko gatunki rodzime.

(wszystkie wymienione gatunki rzędu)

(wszystkie opisane w serwisie gatunki rzędu)

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rzędu)

Śledziokształtne same stanowią pokarm dla wielu gatunków innych ryb oraz ssaków i ptaków wodnych. Śledziokształtne pełnią ogromną rolę w rybołówstwie. Ryby te poławia się jako pokarm dla ludzi, stanowią źródło oleju oraz karmę dla innych zwierząt. Ryby te stanowią największy udział w światowym rybołówstwie.

Aloza: Aloza wyrusza na tarło w górę rzek.
       Sardela europejska, chamsa: Okres rozrodczy sardeli europejskiej.
       Szprot, sardynka norweska: Okres tarła szprotek.
          Śledź: Trwa rozród jednej z bałtyckiej populacji śledzia (wiosennego)