Sprężykowate

Sprężykowate (Elateridae) to rodzina chrząszczy, do której zaliczamy w Polsce około 130 gatunków owadów. Na świecie znamy ponad 8000 gatunków.

Ciało sprężykowatych jest smukłe, spłaszczone, opancerzone. Kolor ciała to zwykle brązy, żółcie, szarości, rzadziej barwy jaskrawe. Odnóża są krótkie. Larwy to drutowce. Są żółte i masywne, silnie schitynizowane, z trzema parami odnóży. Czułki są paciorkowate.

Występują na terenie całego kraju, zarówno w lasach jak i na łąkach.

Przewrócony do góry nogami chrząszcz z tej rodziny potrafi odbić się sprężyście od podłoża, wracając owadowi właściwą pozycję. Potrafią w ten sposób wybić się na wysokość nawet 20-30 cm. Dzięki tej zdolności owady wystraszone opadają z roślin w dół na ziemię, Zwykle na grzbiet. Opisywana zdolność dała nazwę tej rodzinie owadów. Owady te prowadzą skryty tryb życia.

Długość ciała wynosi zazwyczaj 1,5-1,8 cm.

Rozwój trwa od roku do 6 lat.

Postać dorosła owada odżywia się miękkimi tkankami roślin.

Jedna trzecia krajowych gatunków jest zagrożona wymarciem.

Część gatunków z Południowej Ameryki ma zdolność do świecenia.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres występowania chrząszcza o nazwie podrzut szary.
       Okres występowania imago sprężyka sosnowego.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?