Logo Serwisu Media Nauka

Świstkowate, żaby południowe (Leptodactylidae)

Świstkowate, zwane żabami południowymi (Leptodactylidae), to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych. Rodzina ta liczy dziś 45 rodzajów i około 1268 gatunków. W Polsce nie żyją w środowisku naturalnym przedstawiciele tej rodziny płazów.

Podrodziny

Wyróżniamy następujące podrodziny: Cycloramphinae, Ceratophryinae, Eleutherodactylinae, Leptodactylinae, Telmatobiinae oraz Hemiphractinae - włączone do tej rodziny 2005 roku

Żaby południowe to grupa różnorodnych pod względem wyglądu żab. Są tu i duże, masywne gatunki, jak i bardzo małe.

Amazońska żaba rogataAmazońska żaba rogata (Ceratophrys cornuta)

Amazońska żaba rogata (Ceratophrys cornuta ) to gatunek żaby południowej o krępej budowie ciała z charakterystycznymi rogami nad oczami, należąca do rodzaju żab rogatych.

Żaba gigantŻaba gigant (Leptodactylus fallax)

To jedna z największych żab z Wysp Karaibskich. Ze względu na bardzo smaczne mięso jest nazywana "kurczakiem górskim".

Żaba rogataŻaba rogata (Ceratophrys ornata)

To jedna z najpiękniej ubarwionych żab świata. Jest hodowana w domowych terrariach. To bardzo agresywny i żarłoczny płaz.

Nazwa rodziny
Świstkowate, żaby południowe (Leptodactylidae)
Ameryka Południowa, Ameryka Środkowa, południowe obszary Ameryki Północnej, wyspy Morza Karaibskiego i Oceanu Atlantyckiego.
Gromada: Płazy (Amphibia)
Rząd: Płazy bezogonowe (Anura)
Rodzina: Świstkowate, żaby południowe (Leptodactylidae)
Długość ciała
Długość ciała: 1-25 cm.

• Argentyńska żaba rogata (Ceratophrys ornata)
  • Żaba Fitzingera (Craugastor fitzingeri)
  • Eleutherodactylus jasperi
  • Żaba czterooka (Pleurodema bufonina)

Obszar występowania to Ameryka Południowa i Środkowa, południowe obszary Ameryki Północnej, wyspy Morza Karaibskiego i Oceanu Atlantyckiego (Wielkie Antyle, Małe Antyle, Bahamy)

Można te żaby znaleźć wysoko w górach, na terenach suchych i wilgotnych.

W obliczu zagrożenia niektóre żaby z tej rodziny otwierają szeroko pysk, uwidaczniając pomarańczowy język. Niektóre gatunki mogą także ugryźć.

Zwykle żaby te prowadzą nocny tryb życia.

Polują w taki sposób, że zaczajają się na stawonogi. Niektóre duże gatunki polują także na jaszczurki, węże, płazy, ssaki i ptaki. Niektóre gatunki, jak argentyńska żaba rogata, są bardzo agresywne.

Cechą charakterystyczną gatunków z tej rodziny są zęby w górnej szczęce. W kośćcu nie występują żebra. Nie posiadają też narządu Biddera.

Liczba chromosomów w diploidalnych komórkach wynosi 18-36.

Samce w okresie godów wydają głosy, wabiąc w ten sposób samice. Ampleksus za wyjątkiem rodzaju Batrachyla jest pochwowy. Samica zwykle składa jaja do wody. Z jaj wykluwają się wolno żyjące larwy.

Gatunki z rodzaju Gastrotheca jaja umieszczają w specjalnej kieszeni, która znajduje się na grzbiecie. Czasem u niektórych gatunków z jaj wykluwają się już przeobrażone osobniki.

Wyjątkiem jest gatunek Eleutherodactylus jasperi z Puerto Rico, (już prawdopodobnie wyginął), u którego zapłodnienie jest wewnętrzne, a samica rodzi już przeobrażone żabki. Embriony żywią się żółtkiem jaja.

Zdjęcia i grafiki - galeria