PL

Szarańcza wędrowna

Szarańcza wędrowna (Locusta migratoria) to gatunek owada z rzędu prostoskrzydłych, rodziny szarańczowatych, jeden z największych przedstawicieli tej rodziny w Europie. Ciało zwykle zielone, rzadziej brązowawe. Na skrzydłach znajdują się charakterystyczne ciemne plamki. Tylne golenie mają czerwony odcień. U tego gatunku występuje faza wędrowna. W fazie tej osobniki są brązowe, uda mają niebieski odcień, mają płaski klin na tarczce szyjnej, a skrzydła są dłuższe. Samice są nieco większe od samców.

Szarańcza wędrowna(Locusta migratoria)
© hjschneider - Fotolia.com

Występuje w południowej Europie (w okolicy Morza Śródziemnego) i południowo-zachodniej części Azji, Afryce, a nawet w Australii. Najczęściej jest to suchy, kamienny teren, czasem wilgotne, piaszczyste okolice. Rzadko spotykana w naszym kraju. Od lat pięćdziesiątych gatunek nie był obserwowany w Polsce.

Gdy pokarmu na danym terenie jest dużo, tworzą się gromady tych owadów i całe stada, liczące nawet miliony osobników, migrują na duże odległości, nawet setek kilometrów.

Owad ten odżywia się zielonymi częściami roślin.

Przeobrażenie jest niezupełne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem.

Niegdyś szarańcza ta pojawiała się masowo w Europie, czyniąc ogromne szkody w uprawach, nawet w Polsce. Od 100 lat nie było w Europie masowych pojawów tego owada. Masowe pojawy szarańczy wędrownej zwiastowały niegdyś klęskę głodu.