PL

Taszczyn pszczeli

Taszczyn pszczeli, wilk pszczeli (Philanthus triangulum) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ubarwienie ciała czarne z żółtymi pasami i plamami na odwłoku. Odnóża są również żółte poza brązowymi i czarnymi obszarami bliżej tułowia. Głowa z tyłu (za dużymi oczami złożonymi) ma jasnobrązowy kolor, a twarz jest jasna. Samica różni się od samca układem żółtych plam. Samica jest też większa od samca. Skrzydła są przezroczyste z żółtawym nalotem.

Taszczyn pszczeli (Philanthus triangulum)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

Błonkówka ta zasiedla Europę, Azję i północną część Afryki. To owad pospolity na terenie całej Polski.

Taszczyn pszczeli jest aktywny za dnia, szczególnie w ciepłe, słoneczne dni. Zimuje postać larwy. Okres lotu taszczyna trwa od czerwca do września.

Taszczyn pszczeli osiąga 12-18 mm długości ciała.

Poluje na pszczoły miodne, ale nie stanowi wielkiego problemu w pszczelarstwie. Atakuje je na kwiatach. Paraliżuje je swoim jadem, po wbiciu żądła. Po sparaliżowaniu pszczoły samica przenosi jej ciało do norki, gdzie larwy pożerają ofiarę. Taszczyn zjada też nektar i pyłek kwiatowy. Przepoczwarzenie następuje wiosną.

Samica w piaszczystym podłożu, zwykle w skarpie, buduje norkę, do której składa jaja. Nora ma kilka odnóg. W ciągu roku występuje 1 pokolenie, a jeżeli rok jest wyjątkowo ciepły, pojawiają się w ciągu roku dwa pokolenia.

Aby zaspokoić potrzeby swojego potomstwa samica musi dostarczyć do nory minimum 20 pszczół, co daje 2-3 sztuki na jedną larwę.

Taszczyn pszczeli ma też zwyczaj wyciskania z ofiary nektaru.

Tunel do gniazda może mieć 20-100 cm długości!