Grzebaczowate, otrętwiaczowate

Grzebaczowate, otrętwiaczowate (Crabronidae) to rodzina owadów, która liczy dziś ponad 9000 gatunków. W Polsce żyje 225 gatunków z tej rodziny owadów.

To smukłe owady o dużej głowie z krótkimi czułkami. Bardzo często mają ciemne ubarwienie. Na odwłoku zwykle pojawiają się jaskrawe pasy lub plamy. Przednie odnóża wielu gatunków u samic mają budowę umożliwiającą im kopanie w piasku.

Miodwa łąkowaMiodwa łąkowa PL

Mellinus arvensis

Miodwa łąkowa, miodecznik łąkowy (Mellinus arvensis) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ma smukłą budowę ciała. Na pierścieniach od drugiego do piątego znajdują się żółte przepaski.

Niestylak wąsalNiestylak wąsal PL

Argogorytes mystaceus

Niestylak wąsal (Argogorytes mystaceus) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ma smukłą sylwetkę ciała, ciemne ubarwienie z wąskimi żółtymi przepaskami. Samiec ma długie czułki.

Osmyk okazały, osmyk piaskowiecOsmyk okazały, osmyk piaskowiec PL

Cerceris arenaria

Osmyk okazały, osmyk piaskowiec to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Całe ciało pokryte drobnymi wgłębieniami. Na odwłoku znajdują się żółte przepaski. Na głowie i przedpleczu występuje delikatny żółty rysunek.

Osmyk pszczolinkowiecOsmyk pszczolinkowiec PL

Cerceris rybyensis

Osmyk pszczolinkowiec (Cerceris rybyensis) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ubarwieni żółto-czarne, odwłok nierównomiernie paskowany. Odnóża czarne u nasady, dalej żółte.

Taszczyn pszczeliTaszczyn pszczeli PL

Philanthus triangulum

Taszczyn pszczeli, wilk pszczeli (Philanthus triangulum) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ubarwienie ciała czarne z żółtymi pasami i plamami na odwłoku. Odnóża są również żółte poza brązowymi i czarnymi obszarami bliżej tułowia.

Wardzanka żądlicaWardzanka żądlica PL

Bembix rostrata

To jeden z największych przedstawicieli grzebaczowatych w Polsce. Cechą charakterystyczną gatunku jest masywna żółta warga, owad ten ma też charakterystyczne, duże i zielonkawe oczy.

• Wardzaneczka trójzębna (Bembecinus tridens)
  • Wardzanka zielonawa (Bembix olivacea)
  • Grzebacz musznik, grzebacz czerpik (Crabro cribrarius)
  • Grzebnica podziemna (Lestica subterranea)
  • Otrętwiacz srebrnawy (czerwonoszczęki) (Oxybelus argentatus)
  • Otrętwiacz czarnoszczęki (białoplamek) (Oxybelus uniglumis)
  • Węgornik słomny (Trypoxylon figulus)

Błonkówki te żyją na terenie całego naszego kraju. Większość gatunków żyje w tropikach. Zamieszkują lasy i tereny otwarte, zwykle o piaskowym podłożu.

Owady z tej rodziny żyją samotnie i są aktywne w dzień. Samice wielu gatunków przejawiają instynkt macierzyński, odwiedzając i karmiąc swoje larwy.

Część gatunków gnieździ się w drewnie, druga część kopie norki w piasku. Często samica zaopatruje gniazdo w odpowiednią ilość pokarmu w postaci upolowanych owadów, uzupełniając ewentualnie zapasy po pewnym czasie. Larwy nierzadko budują kokony. Przechodzą przeobrażenie zupełne. W ciągu roku w Polsce pojawia się zwykle tylko jedno pokolenie.

Owady dorosłe żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym, rzadziej spadzią wydzielaną przez mszyce. Larwy żywią się owadami, rzadko pająkami, które samica upoluje. Wiele gatunków przejawia specjalizację w polowaniu.

Aż 78 gatunków w Polsce jest zagrożonych wymarciem. Cztery już prawdopodobnie wymarły.

Miodwa łąkowa

Okres lotu miodwy łąkowej.

Niestylak wąsal

Okres lotu niestylaka wąsala.

Osmyk okazały, osmyk piaskowiec

Okres lotu osmyka okazałego.

Taszczyn pszczeli

Okres lotu taszczyna pszczelego.

Wardzanka żądlica

Okres występowania postaci dorosłej wardzanki.