Grzebaczowate, otrętwiaczowate

Grzebaczowate, otrętwiaczowate (Crabronidae) to rodzina owadów, która liczy dziś ponad 9000 gatunków. W Polsce żyje 225 gatunków z tej rodziny owadów.

To smukłe owady o dużej głowie z krótkimi czułkami. Bardzo często mają ciemne ubarwienie. Na odwłoku zwykle pojawiają się jaskrawe pasy lub plamy. Przednie odnóża wielu gatunków u samic mają budowę umożliwiającą im kopanie w piasku.

Miodwa łąkowaMiodwa łąkowa PL

Mellinus arvensis

Miodwa łąkowa, miodecznik łąkowy (Mellinus arvensis) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ma smukłą budowę ciała. Na pierścieniach od drugiego do piątego znajdują się żółte przepaski.

Niestylak wąsalNiestylak wąsal PL

Argogorytes mystaceus

Niestylak wąsal (Argogorytes mystaceus) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ma smukłą sylwetkę ciała, ciemne ubarwienie z wąskimi żółtymi przepaskami. Samiec ma długie czułki.

Osmyk okazały, osmyk piaskowiecOsmyk okazały, osmyk piaskowiec PL

Cerceris arenaria

Osmyk okazały, osmyk piaskowiec to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Całe ciało pokryte drobnymi wgłębieniami. Na odwłoku znajdują się żółte przepaski. Na głowie i przedpleczu występuje delikatny żółty rysunek.

Osmyk pszczolinkowiecOsmyk pszczolinkowiec PL

Cerceris rybyensis

Osmyk pszczolinkowiec (Cerceris rybyensis) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ubarwieni żółto-czarne, odwłok nierównomiernie paskowany. Odnóża czarne u nasady, dalej żółte.

Taszczyn pszczeliTaszczyn pszczeli PL

Philanthus triangulum

Taszczyn pszczeli, wilk pszczeli (Philanthus triangulum) to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczowatych. Ubarwienie ciała czarne z żółtymi pasami i plamami na odwłoku. Odnóża są również żółte poza brązowymi i czarnymi obszarami bliżej tułowia.

Wardzanka żądlicaWardzanka żądlica PL

Bembix rostrata

To jeden z największych przedstawicieli grzebaczowatych w Polsce. Cechą charakterystyczną gatunku jest masywna żółta warga, owad ten ma też charakterystyczne, duże i zielonkawe oczy.

• Wardzaneczka trójzębna (Bembecinus tridens)
  • Wardzanka zielonawa (Bembix olivacea)
  • Grzebacz musznik, grzebacz czerpik (Crabro cribrarius)
  • Grzebnica podziemna (Lestica subterranea)
  • Otrętwiacz srebrnawy (czerwonoszczęki) (Oxybelus argentatus)
  • Otrętwiacz czarnoszczęki (białoplamek) (Oxybelus uniglumis)
  • Węgornik słomny (Trypoxylon figulus)

Błonkówki te żyją na terenie całego naszego kraju. Większość gatunków żyje w tropikach. Zamieszkują lasy i tereny otwarte, zwykle o piaskowym podłożu.

Owady z tej rodziny żyją samotnie i są aktywne w dzień. Samice wielu gatunków przejawiają instynkt macierzyński, odwiedzając i karmiąc swoje larwy.

Część gatunków gnieździ się w drewnie, druga część kopie norki w piasku. Często samica zaopatruje gniazdo w odpowiednią ilość pokarmu w postaci upolowanych owadów, uzupełniając ewentualnie zapasy po pewnym czasie. Larwy nierzadko budują kokony. Przechodzą przeobrażenie zupełne. W ciągu roku w Polsce pojawia się zwykle tylko jedno pokolenie.

Owady dorosłe żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym, rzadziej spadzią wydzielaną przez mszyce. Larwy żywią się owadami, rzadko pająkami, które samica upoluje. Wiele gatunków przejawia specjalizację w polowaniu.

Aż 78 gatunków w Polsce jest zagrożonych wymarciem. Cztery już prawdopodobnie wymarły.

Miodwa łąkowa: Okres lotu miodwy łąkowej.
        Niestylak wąsal: Okres lotu niestylaka wąsala.
       Osmyk okazały, osmyk piaskowiec: Okres lotu osmyka okazałego.
        Taszczyn pszczeli: Okres lotu taszczyna pszczelego.
        Wardzanka żądlica: Okres występowania postaci dorosłej wardzanki.