Tyrankowate, tyranki

Tyrankowate, tyranki (Tyrannidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 309 gatunków w 103 rodzajach. To jedna z większych rodzin ptaków na świecie. W Polsce nie występują żadni przedstawiciele tej rodziny.

Ptaki te mają dużą głowę, spłaszczony dziób u jego nasady, oraz małe, słabe nogi. Skrzydła najczęściej są zaostrzone na ich końcach. Ogon jest zaokrąglony, ma też niewielkie wcięcie. Ubarwienie najczęściej zielone, brązowe lub szare, zwykle w pastelowych barwach. Dymorfizm płciowy na ogół nie występuje. Na głowie często występują nastroszone piórka, gdy ptak jest zdenerwowany.

Bentewi amazońskiBentewi amazoński

Philohydor lictor

Bentewi amazoński (Philohydor lictor) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Głowa ma ciemne ubarwienie z białą, szeroką brwią. Wierzch ciemnooliwkowy, spód intensywnie żółty.

Bentewi kreskowanyBentewi kreskowany

Myiodynastes maculatus

Upierzenie brązowo-bladożółte z grubym kreskowanie. Dziób silny. Przez oko przebiega ciemna pręga. Ogon brązowawy. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego.

Bentewi oliwkowyBentewi oliwkowy

Conopias trivirgatus

Bentewi oliwkowy (Conopias trivirgatus) to gatunek ptaka z rodziny tyranek. Wierzch oliwkowobrązowy, spód żółty. Na głowie jaśniejsza czapeczka. Przez oko biegnie szeroki, ciemny pas.

Bentewi wielkiBentewi wielki

Pitangus sulphuratus

Bentewi wielki (Pitangus sulphuratus) to ptak z rodziny tyrankowatych. Wierzch brązowy, spód żółty, gardło białe. Głowa czarna z białym pasem nad okiem i żółtymi piórami na wierzchu głowy.

Bentewi złotociemieniowyBentewi złotociemieniowy

Myiozetetes cayanensis

Bentewi złotociemieniowy (Myiozetetes cayanensis) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie brązowe z wierzchu, żółte od spodu. Głowa ciemna z szerokim, białym pasem nad okiem i białym gardłem.

BiałogłowikBiałogłowik

Colonia colonus

Białogłowik (Colonia colonus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie czarne poza białym wierzchem głowy. Ogon z długimi sterówkami. Szarobiały jest też kuper.

Czubogłowik ochrowyCzubogłowik ochrowy

Mitrephanes phaeocercus

Czubogłowik ochrowy (Mitrephanes phaeocercus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Ma krępą sylwetkę. Na głowie charakterystyczny czubek. Głowa i pierś ochrowe. Wierzch oliwkowy.

Empidonka czarnogłowaEmpidonka czarnogłowa

Empidonax atriceps

Empidonka czarnogłowa (Empidonax atriceps) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie czarne, ciemnobrązowe z wierzchu i w górnej części głowy. Spód popielaty, brązowawy.

Empidonka żółtawaEmpidonka żółtawa

Empidonax flavescens

Empidonka żółtawa (Empidonax flavescens) ma upierzenie oliwkowo-żółte. Wokół oka żółta obrączka. Lotki żółto-czarne. Spód jasny.

Fibik czarnyFibik czarny

Sayornis nigricans

Fibik czarny (Sayornis nigricans) to gatunek ptaka z rodziny tyranek o czarnym upierzeniu poza białym spodem. Wyróżniamy dwa podgatunki.

Fibik północnyFibik północny

Sayornis saya

Fibik północny (Sayornis saya) to gatunek ptaka z rodziny tyranek o brązowym upierzeniu i ochrowym spodzie.

Figlarz flagosterny

Alectrurus risora

Figlarz flagosterny (Alectrurus risora) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. To ptak o niezwykłym upierzeniu. Samiec ma przepiękny ogon z długich i pokaźnych ciemnych piór, które wyglądają jak flaga doczepiona do ogona. Ubarwienie biało-czarne, gardło

Kląszczyk rudopierśnyKląszczyk rudopierśny

Ochthoeca rufipectoralis

Kląszczyk rudopierśny (Ochthoeca rufipectoralis) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, pierś ruda, spód białawy. Głowa czarna z białym pasem nad okiem.

KrowiarekKrowiarek

Machetornis rixosa

Krowiarek (Machetornis rixosa) to gatunek ptaka z rodziny tyranek. Upierzenie z wierzchu brązowe z oliwkowym odcieniem, spód żółtawy, w okolicy głowy i szyi bledszy.

Muchołap czarnodziobyMuchołap czarnodzioby

Myiarchus ferox

Muchołap czarnodzioby (Myiarchus ferox) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie z wierzchu brązowe, spód białawy i żółtawy. Na głowie pióra mogą się stroszyć w czub.

Muchołap czubatyMuchołap czubaty

Myiarchus crinitus

Muchołap czubaty (Myiarchus crinitus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie z wierzchu brunatne, gardło szarawe z niebieskawym odcieniem, spód żółtawy, cytrynowy. Na głowie czubek.

Muchołap mysiMuchołap mysi

Myiarchus cinerascens

Muchołap mysi (Myiarchus cinerascens) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Wierzch brązowy, spód jasny. Na głowie czubek z nastroszonych piór.

Muchołap panamskiMuchołap panamski

Myiarchus panamensis

Muchołap panamski (Myiarchus panamensis) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Wierzch brązowy, spód żółty, głowa, szyja i pierś szarawe.

Negrzyk andyjskiNegrzyk andyjski

Lessonia oreas

Negrzyk andyjski (Lessonia oreas) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie czarne poza brązowym płaszczem na karku.

Oliwiarek jasnogardłyOliwiarek jasnogardły

Phyllomyias fasciatus

Upierzenie ma oliwkowy kolor. Gardło i boki głowy szarawe. Lotki ciemniejsze z jasnymi brzegami. Przez oko biegnie ciemniejsza kreska.

Piwik brunatnyPiwik brunatny

Contopus sordidulus

Piwik brunatny (Contopus sordidulus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Wierzch ciemny, brunatny, spód jaśniejszy, szarawy. Na głowie niewielki czub. Na skrzydłach białe końce lotek tworzą przepaski.

Piwik karaibskiPiwik karaibski

Contopus caribaeus

Piwik karaibski (Contopus caribaeus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Wierzch ciemny, spód jaśniejszy. Dziób w dolnej części pomarańczowy. Na głowie czub. Wokół oka biała obrączka.

Pokutnik rdzawyPokutnik rdzawy

Rhytipterna holerythra

Pokutnik rdzawy (Rhytipterna holerythra) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie rdzawe. Dziób i nogi czarne.

Skałotyran ciemnolicySkałotyran ciemnolicy

Muscisaxicola maclovianus

Skałotyran ciemnolicy (Muscisaxicola maclovianus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie szare, jaśniejsze od spodu. Głowa wyraźnie ciemniejsza.

Tyran białogardłyTyran białogardły

Tyrannus albogularis

Tyran białogardły (Tyrannus albogularis) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie z wierzchu oliwkowobrązowe, spód żółtawy, gardło białe, wierzch głowy jasnobrązowy.

Tyran krzykliwyTyran krzykliwy

Tyrannus vociferans

Tyran krzykliwy (Tyrannus vociferans) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie z wierzchu brązowawe, szarawe, z jaśniejszym obszarem pod okiem i na gardle. Spód żółty.

Tyran północnyTyran północny

Tyrannus tyrannus

Tyran północny (Tyrannus tyrannus) to gatunek z rodziny tyrankowatych. Brak dymorfizmu płciowego. Upierzenie z wierzchu ciemne, od spodu białe. Pióra skrzydeł i ogona mają białe obwódki.

Tyran zadziornyTyran zadziorny

Tyrannus caudifasciatus

Głowa z wierzchu czarna, wierzch szaro-brązowawy. Reszta upierzenia biała. Dziób i nogi czarne. Na głowie delikatny czub.

Tyranek szarogłowyTyranek szarogłowy

Serpophaga subcristata

Tyranek szarogłowy (Serpophaga subcristata) to gatunek ptaka z rodziny tyranek o szarym upierzeniu z ciemnymi przepaskami na skrzydłach i lekko żółtawym spodzie. Czubek głowy biały.

Tyranówka klifowaTyranówka klifowa

Hirundinea ferruginea

Tyranówka klifowa (Hirundinea ferruginea) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych o brązowym upierzeniu.

Tyranówka ozdobnaTyranówka ozdobna

Myiotriccus ornatus

Ma krępe ciało. Głowa szara z biała plamą między okiem i dziobem. Spód jaskrawo żółty. Skrzydła, wierzch i krótki ogon ciemny z żółtymi przejaśnieniami.

Wodopławik białorzytkowyWodopławik białorzytkowy

Fluvicola nengeta

Wodopławik białorzytkowy (Fluvicola nengeta) to gatunek ptaka z rodziny tyranek. Upierzenie białe z czarnymi skrzydłami, ogonem i czarną maską.

Żarek rubinowyŻarek rubinowy

Pyrocephalus rubinus

Żarek (Pyrocephalus rubinus) to przepięknie ubarwiony, niewielki przedstawiciel rodziny tyrankowatych o pięknym, czerwonym ubarwieniu części głowy i brzusznej strony ciała. Reszta ma ciemny kolor.

• dzierzbotyran białosterny (Agriornis albicauda)
  • dzierzbotyran duży (Agriornis lividus)
  • dzierzbotyran szary (Agriornis micropterus)
  • dzierzbotyran czarnodzioby (Agriornis montanus)
  • dzierzbotyran mały (Agriornis murinus)
  • figlarz szczotkosterny (Alectrurus tricolor)
  • czuprynek peruwiański (Anairetes alpinus)
  • czuprynek wyspowy (Anairetes fernandezianus)
  • czuprynek żółtodzioby (Anairetes flavirostris)
  • czuprynek czarnoczuby (Anairetes nigrocristatus)
  • czuprynek czubaty (Anairetes parulus)
  • czuprynek rogaty (Anairetes reguloides)
  • tyranula czarnodzioba (Aphanotriccus audax)
  • tyranula białogardła (Aphanotriccus capitalis)
  • tyranula brązowawa (Aphanotriccus euleri)
  • tyranula szaropierśna (Aphanotriccus griseipectus)
  • wodopławik białogłowy (Arundinicola leucocephala)
  • rudotyran białooki (Attila bolivianus)
  • rudotyran cynamonowy (Attila cinnamomeus)
  • rudotyran płowy (Attila citriniventris)
  • rudotyran szarogłowy (Attila phoenicurus)
  • rudotyran siwogłowy (Attila rufus)
  • rudotyran oliwkowy (Attila spadiceus)
  • rudotyran ekwadorski (Attila torridus)
  • koszykotyranik północny (Camptostoma imberbe)
  • koszykotyranik czubaty (Camptostoma obsoletum)
  • cytrynówka (Capsiempis flaveola)
  • andotyran rdzawobrzuchy (Cnemarchus erythropygius)
  • andotyran białobrzuchy (Cnemarchus rufipennis)
  • empidon (Cnemotriccus fuscatus)
  • szarogłowik (Colorhamphus parvirostris)
  • bentewi koroniasty (Conopias albovittatus)
  • bentewi żółtobrewy (Conopias cinchoneti)
  • bentewi żółtogardły (Conopias parvus)
  • piwik białogardły (Contopus albogularis)
  • piwik ubogi (Contopus cinereus)
  • piwik północny (Contopus cooperi)
  • piwik szary (Contopus fumigatus)
  • piwik hispaniolski (Contopus hispaniolensis)
  • piwik antylski (Contopus latirostris)
  • piwik żałobny (Contopus lugubris)
  • piwik czarniawy (Contopus nigrescens)
  • piwik płowy (Contopus ochraceus)
  • piwik jamajski (Contopus pallidus)
  • piwik ciemny (Contopus pertinax)
  • piwik leśny (Contopus virens)
  • trawniczek (Culicivora caudacuta)
  • elenia białoczuba (Elaenia albiceps)
  • elenia mała (Elaenia brachyptera)
  • elenia cienkodzioba (Elaenia chiriquensis)
  • elenia płowa (Elaenia cristata)
  • elenia duża (Elaenia dayi)
  • elenia antylska (Elaenia fallax)
  • elenia żółtobrzucha (Elaenia flavogaster)
  • elenia górska (Elaenia frantzii)
  • elenia czubata (Elaenia gigas)
  • elenia karaibska (Elaenia martinica)
  • elenia oliwkowa (Elaenia mesoleuca)
  • elenia wyżynna (Elaenia obscura)
  • elenia wenezuelska (Elaenia olivina)
  • elenia andyjska (Elaenia pallatangae)
  • elenia krótkodzioba (Elaenia parvirostris)
  • elenia brązowa (Elaenia pelzelni)
  • elenia szarogardła (Elaenia ridleyana)
  • elenia rudogłowa (Elaenia ruficeps)
  • elenia wielka (Elaenia sordida)
  • elenia skromna (Elaenia spectabilis)
  • elenia szara (Elaenia strepera)
  • empidonka sosnowa (Empidonax affinis)
  • empidonka białogardła (Empidonax albigularis)
  • empidonka olchowa (Empidonax alnorum)
  • empidonka stokowa (Empidonax difficilis)
  • empidonka żółtobrzucha (Empidonax flaviventris)
  • empidonka płowa (Empidonax fulvifrons)
  • empidonka jodłowa (Empidonax hammondii)
  • empidonka mała (Empidonax minimus)
  • empidonka ciemna (Empidonax oberholseri)
  • empidonka kordylierska (Empidonax occidentalis)
  • empidonka wierzbowa (Empidonax traillii)
  • empidonka grądowa (Empidonax virescens)
  • empidonka zielna (Empidonax wrightii)
  • bentewi zmienny (Empidonomus varius)
  • rdzawik jasnobrzuchy (Euscarthmus meloryphus)
  • rdzawik białogardły (Euscarthmus rufomarginatus)
  • wodopławik czarnogrzbiety (Fluvicola albiventer)
  • wodopławik srokaty (Fluvicola pica)
  • bentewi ciemny (Griseotyrannus aurantioatrocristatus)
  • tyranol (Gubernetes yetapa)
  • jasnoliczek (Guyramemua affinis)
  • czarnopiórek (Heteroxolmis dominicana)
  • smolik (Hymenops perspicillatus)
  • pręgówek gujański (Inezia caudata)
  • pręgówek ubogi (Inezia inornata)
  • pręgówek płowy (Inezia subflava)
  • pręgówek cienkodzioby (Inezia tenuirostris)
  • wdowik białopręgi (Knipolegus aterrimus)
  • wdowik ołowiany (Knipolegus cabanisi)
  • wdowik modrodzioby (Knipolegus cyanirostris)
  • wdowik brazylijski (Knipolegus franciscanus)
  • wdowik argentyński (Knipolegus hudsoni)
  • wdowik czubaty (Knipolegus lophotes)
  • wdowik czarny (Knipolegus nigerrimus)
  • wdowik szary (Knipolegus orenocensis)
  • wdowik amazoński (Knipolegus poecilocercus)
  • wdowik rdzawosterny (Knipolegus poecilurus)
  • wdowik andyjski (Knipolegus signatus)
  • wdowik okopcony (Knipolegus striaticeps)
  • tyranopiracik (Legatus leucophaius)
  • negrzyk patagoński (Lessonia rufa)
  • tyranek białogardły (Mecocerculus leucophrys)
  • bentewi wielkodzioby (Megarynchus pitangua)
  • czubogłowik oliwkowy (Mitrephanes olivaceus)
  • ziemnotyranka (Muscigralla brevicauda)
  • mucharek (Muscipipra vetula)
  • skałotyran białoczelny (Muscisaxicola albifrons)
  • skałotyran białobrewy (Muscisaxicola albilora)
  • skałotyran ubogi (Muscisaxicola alpinus)
  • skałotyran płowy (Muscisaxicola capistratus)
  • skałotyran popielaty (Muscisaxicola cinereus)
  • skałotyran żółtołbisty (Muscisaxicola flavinucha)
  • skałotyran czarnoczelny (Muscisaxicola frontalis)
  • skałotyran szary (Muscisaxicola griseus)
  • skałotyran punański (Muscisaxicola juninensis)
  • skałotyran plamkodzioby (Muscisaxicola maculirostris)
  • skałotyran rdzawołbisty (Muscisaxicola rufivertex)
  • muchołap antylski (Myiarchus antillarum)
  • muchołap kolumbijski (Myiarchus apicalis)
  • muchołap jamajski (Myiarchus barbirostris)
  • muchołap andyjski (Myiarchus cephalotes)
  • muchołap wielkodzioby (Myiarchus magnirostris)
  • muchołap grenadyjski (Myiarchus nugator)
  • muchołap jasnogardły (Myiarchus nuttingi)
  • muchołap rdzawoskrzydły (Myiarchus oberi)
  • muchołap ekwadorski (Myiarchus phaeocephalus)
  • muchołap szary (Myiarchus sagrae)
  • muchołap rdzawy (Myiarchus semirufus)
  • muchołap pręgoskrzydły (Myiarchus stolidus)
  • muchołap zmienny (Myiarchus swainsoni)
  • muchołap ciemnogłowy (Myiarchus tuberculifer)
  • muchołap tyranowaty (Myiarchus tyrannulus)
  • muchołap rudosterny (Myiarchus validus)
  • muchołap wenezuelski (Myiarchus venezuelensis)
  • muchołap jukatański (Myiarchus yucatanensis)
  • bentewi czarnoczelny (Myiodynastes bairdii)
  • bentewi płowy (Myiodynastes chrysocephalus)
  • bentewi maskowy (Myiodynastes hemichrysus)
  • bentewi żółtobrzuchy (Myiodynastes luteiventris)
  • tyranik popielaty (Myiopagis caniceps)
  • tyranik jamajski (Myiopagis cotta)
  • tyranik żółtociemieniowy (Myiopagis flavivertex)
  • tyranik leśny (Myiopagis gaimardii)
  • tyranik jasnolicy (Myiopagis olallai)
  • tyranik białobrewy (Myiopagis subplacens)
  • tyranik szarogardły (Myiopagis viridicata)
  • tyranka kreskowana (Myiophobus cryptoxanthus)
  • tyranka smugowana (Myiophobus fasciatus)
  • kopciuch ciemny (Myiotheretes fumigatus)
  • kopciuch rdzawoskrzydły (Myiotheretes fuscorufus)
  • kopciuch kolumbijski (Myiotheretes pernix)
  • kopciuch smugoszyi (Myiotheretes striaticollis)
  • bentewi szarogłowy (Myiozetetes granadensis)
  • bentewi ciemnolicy (Myiozetetes luteiventris)
  • bentewi krasnociemieniowy (Myiozetetes similis)
  • mniszek czarnowąsy (Nengetus cinereus)
  • mniszek czarnołbisty (Nengetus coronatus)
  • mniszek rdzawy (Nengetus rubetra)
  • mniszek przepasany (Nengetus rufiventris)
  • mniszek mały (Nengetus salinarum)
  • tyranówka żółtobrzucha (Nephelomyias lintoni)
  • tyranówka rdzawoszyja (Nephelomyias ochraceiventris)
  • tyranówka nadobna (Nephelomyias pulcher)
  • mysityranik (Nesotriccus murinus)
  • kokosanka (Nesotriccus ridgwayi)
  • kląszczyk ciemnogrzbiety (Ochthoeca cinnamomeiventris)
  • kląszczyk rdzawy (Ochthoeca fumicolor)
  • kląszczyk białobrewy (Ochthoeca leucophrys)
  • kląszczyk siwogardły (Ochthoeca oenanthoides)
  • kląszczyk peruwiański (Ochthoeca piurae)
  • tumbezja (Ochthoeca salvini)
  • wodotyranek (Ochthornis littoralis)
  • brewinek brązowogłowy (Ornithion brunneicapillus)
  • brewinek amazoński (Ornithion inerme)
  • brewinek żółtobrzuchy (Ornithion semiflavum)
  • bentewiak (Phelpsia inornata)
  • oliwiarek okopcony (Phyllomyias griseiceps)
  • oliwiarek szarolicy (Phyllomyias weedeni)
  • białoczuprynka (Pseudelaenia leucospodia)
  • mokradnik andyjski (Pseudocolopteryx acutipennis)
  • tyranek szary (Pseudocolopteryx cinerea)
  • mokradnik cytrynowy (Pseudocolopteryx citreola)
  • mokradnik argentyński (Pseudocolopteryx dinelliana)
  • mokradnik szczebiotliwy (Pseudocolopteryx flaviventris)
  • tyranek ciemny (Pseudocolopteryx nigricans)
  • mokradnik czubaty (Pseudocolopteryx sclateri)
  • żarek galapagoski (Pyrocephalus nanus)
  • mniszek ognistooki (Pyrope pyrope)
  • tyranówka cynamonowa (Pyrrhomyias cinnamomeus)
  • mimozowiec (Ramphotrigon flammulatum)
  • głowiak ciemnosterny (Ramphotrigon fuscicauda)
  • głowiak mały (Ramphotrigon megacephalum)
  • głowiak rudosterny (Ramphotrigon ruficauda)
  • rdzaweczka białogardła (Rhytipterna fusca)
  • pokutnik jasnobrzuchy (Rhytipterna immunda)
  • rdzaweczka jednobarwna (Rhytipterna rufa)
  • pokutnik szary (Rhytipterna simplex)
  • satrapa (Satrapa icterophrys)
  • fibik oliwkowy (Sayornis phoebe)
  • smugogłówka oliwkowa (Scotomyias flavicans)
  • smugogłówka skromna (Scotomyias inornatus)
  • smugogłówka stokowa (Scotomyias phoenicomitra)
  • smugogłówka brązowa (Scotomyias roraimae)
  • tyranek popielaty (Serpophaga griseicapilla)
  • tyranek rzeczny (Serpophaga hypoleuca)
  • tyranek białobrzuchy (Serpophaga munda)
  • murawnik brodaty (Serpophaga pectoralis)
  • murawnik białobrody (Serpophaga superciliaris)
  • kląszczyk żółtobrzuchy (Silvicultrix diadema)
  • kląszczyk szarobrzuchy (Silvicultrix frontalis)
  • kląszczyk Jelskiego (Silvicultrix jelskii)
  • kląszczyk złotobrewy (Silvicultrix pulchella)
  • gwizdaczek białorzytny (Sirystes albocinereus)
  • gwizdaczek białoskrzydły (Sirystes albogriseus)
  • gwizdaczek dziuplowy (Sirystes sibilator)
  • gwizdaczek ciemnoskrzydły (Sirystes subcanescens)
  • pliszkogonek duży (Stigmatura budytoides)
  • pliszkogonek mały (Stigmatura napensis)
  • szaroliczek północny (Sublegatus arenarum)
  • szaroliczek zaroślowy (Sublegatus modestus)
  • szaroliczek ciemny (Sublegatus obscurior)
  • siwogłowik (Suiriri suiriri)
  • skałotyran mały (Syrtidicola fluviatilis)
  • pręgotyranik włochaty (Tyranniscus burmeisteri)
  • pręgotyranik siwogłowy (Tyranniscus cinereiceps)
  • pręgotyranik czarnogłowy (Tyranniscus nigrocapillus)
  • pręgotyranik rdzaworzytny (Tyranniscus uropygialis)
  • bentewi palmowy (Tyrannopsis sulphurea)
  • tyranik żółtogłowy (Tyrannulus elatus)
  • tyran teksaski (Tyrannus couchii)
  • tyran grubodzioby (Tyrannus crassirostris)
  • tyran kubański (Tyrannus cubensis)
  • tyran szary (Tyrannus dominicensis)
  • tyran różany (Tyrannus forficatus)
  • tyran melancholijny (Tyrannus melancholicus)
  • tyran szarogrzbiety (Tyrannus niveigularis)
  • tyran widłosterny (Tyrannus savana)
  • tyran zachodni (Tyrannus verticalis)
  • czuprynek kreskowany (Uromyias agilis)
  • czuprynek brązowoskrzydły (Uromyias agraphia)
  • andotyranek rdzawoskrzydły (Xanthomyias calopterus)
  • andotyranek boliwijski (Xanthomyias hellmayri)
  • andotyranek żółtawy (Xanthomyias minor)
  • pręgotyranik ciemnogłowy (Xanthomyias plumbeiceps)
  • andotyranek białosterny (Xanthomyias poecilocercus)
  • pręgotyranik brazylijski (Xanthomyias reiseri)
  • pręgotyranik stokowy (Xanthomyias sclateri)
  • andotyranek białopręgi (Xanthomyias stictopterus)
  • pręgotyranik wenezuelski (Xanthomyias urichi)
  • pręgotyranik zielonawy (Xanthomyias virescens)
  • czubotyranka rdzawopierśna (Xenotriccus callizonus)
  • czubotyranka meksykańska (Xenotriccus mexicanus)
  • mniszek biały (Xolmis irupero)
  • mniszek białorzytny (Xolmis velatus)
  • oliwiaczek płowy (Zimmerius acer)
  • oliwiaczek stokowy (Zimmerius albigularis)
  • oliwiaczek ciemnolicy (Zimmerius bolivianus)
  • oliwiaczek jemiołowy (Zimmerius chicomendesi)
  • oliwiaczek złotolicy (Zimmerius chrysops)
  • oliwiaczek czerwonodzioby (Zimmerius cinereicapilla)
  • oliwiaczek smukłonogi (Zimmerius gracilipes)
  • oliwiaczek szarogłowy (Zimmerius griseocapilla)
  • oliwiaczek ubogi (Zimmerius improbus)
  • oliwiaczek mały (Zimmerius parvus)
  • oliwiaczek białobrewy (Zimmerius petersi)
  • oliwiaczek gwatemalski (Zimmerius vilissimus)
  • oliwiaczek skryty (Zimmerius villarejoi)
  • oliwiaczek złotobrewy (Zimmerius viridiflavus)

Ptaki te żyją w obu Amerykach. Zajmują zwykle środowiska leśne i różnego rodzaju zadrzewienia. Mała grupa gatunków zamieszkuje łąki. Łącznie ptaki te zajmują prawie każde siedlisko obu Ameryk.

Niektóre gatunki tej rodziny ptaków, szczególnie tyrany, są bardzo agresywne i atakują znacznie większe od siebie inne ptaki.

Polują na owady z pozycji obserwatora. Rzucają się w powietrze za przelatującym owadem. Złapaną ofiarę zjadają na stanowisku obserwacyjnym. Są tu ptaki migrujące oraz osiadłe. Prawie wszystkie gatunki ze strefy chłodniejszej na zimę odlatują w rejony tropikalne.

Odzywają się za pomocą gwizdów i świergotów. Są dość hałaśliwe.

Gniazda najczęściej stanowią otwarte czarki, są też gniazda kuliste z bocznym wejściem, gniazdują też w dziuplach. Gniazdo buduje samica i samiec. W tropikach samice składają najczęściej 2-3 jaja, poza tym obszarem na ogół 4 jaja w zniesieniu. W lęgu najwięcej 8 jaj. Okres wysiadywania w zależności od gatunku wynosi 12-24 dni. Samiec na ogół nie wysiaduje jaj. Młode są samodzielne dopiero po kilku miesiącach. Już w następnym roku przystępują do lęgów.

Podstawę ich diety stanowią owady. Gatunki tropikalne zjadają też jagody. Jeden z gatunków dietę uzupełnia rybkami.

Dwa gatunki są krytycznie zagrożone, 9 jest zagrożonych wymarciem, 14 narażonych na wyginięcie.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.