logo

Widłorogie

Widłorogie (Antilocapridae) to rodzina ssaków z podrzędu przeżuwaczy, która liczy dziś tylko 1 gatunek w 1 rodzaju. Rodzina ta rozwinęła się w miocenie.

Samiec i samica mają rogi. Ubarwienie rudobrązowe, spód biały, na szyi i pośladkach występują białe plamy. Boczne palce są zredukowane. Samice są mniejsze od samców.

Widłoróg, antylopa widłorogaWidłoróg, antylopa widłoroga

Antilocapra americana

Widłoróg to jedyny przedstawiciel rodziny widłorogich o rogach prostopadłych do czoła, haczykowato zakończonych. Żyje w małych grupach. Zimą tworzą duże stada, które wędrują na południe.

Żyją w Ameryce Północnej od Kanady po Meksyk. Zamieszkuje stepy i półpustynie.

Są aktywne za dnia i w nocy. Latem przebywa w niewielkich grupach, zimą tworzą wielkie stada. Są szybkimi biegaczami.

Samce tworzą haremy złożone z kilkunastu samic. Ciąża trwa 230-240 dni. W pierwszym miocie zawsze 1, w kolejnych 2-3 młode.

Są roślinożerne. Zjadają przede wszystkim rośliny zielne.

Widłorogi nie są zagrożone wyginięciem.