Wpleszczowtae, narzępikowate

Wpleszczowate, narzępikowate (Hippoboscidae) to rodzina muchówek, będących pasożytami zewnętrznymi, które żerują na skórze ssaków i ptaków. Do tej grupy muchówek zalicza się około 200 gatunków, z których tylko 11 żyje w Polsce.

Ciało ma brązowy lub czarny kolor. Jest spłaszczone grzbieto-brzusznie. Tkanki otacza twardy oskórek z licznymi szczecinami. Dość często mają zredukowane skrzydła lub ich nie ma w ogóle. Głowa jest szeroka, wyposażona w aparat kłująco-ssący. Oczy również mogą być zredukowane. Odnóża są silne, zakończone przylgami i pazurkami. Samica jest większa od samca.

Muchówki te występują na terenie całego kraju. Są obecne w lasach, na polach, pastwiskach.

Zimuje stadium poczwarki. Niektóre gatunki w momencie znalezienia żywiciela odłamują sobie skrzydła.

Osiągają rozmiary od 3 do 8 mm.

Samica nie składa jaj lecz "rodzi" larwy, które niemalże od razu ulegają przepoczwarzeniu. W ciągu roku pojawia się tylko jedno pokolenie.

Muchówki te żywią się krwią ptaków i ssaków.

Niektóre gatunki atakują także ludzi, którzy podczas leśnych wędrówek czasem mylą je z kleszczami.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres występowania narzępika końskiego.

Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?