Wycinkowate, falicowate

Wycinkowate, falicowate (Drepanidae) to rodzina owadów zaliczanych do motyli nocnych (ciem), która liczy dziś około 1000 gatunków. W Polsce żyje 16 gatunków z tej rodziny owadów. Motyle te grupuje się w Polsce w dwie podrodziny, różniące się dość mocno od siebie: falicowate (Thyatirinae) z 9 gatunkami oraz wycinkowate (Drepaninae) z 7 gatunkami. Niegdyś stanowiły one odrębne rodziny.

Do falicowatych zaliczamy motyle o mocno zbudowanym tułowiu i odwłoku o rozpiętości skrzydeł od 28 do 44 mm. Ich skrzydła są zwykle szare z delikatnymi przepaskami. Tu dymorfizm płciowy jest słabo zaznaczony. Do wycinkowatych zaliczamy motyle, które mają smukły odwłok i szerokie, rozłożyste skrzydła, a ich pierwsza para jest sierpowato zakończona, z wygiętym brzegiem zewnętrznym. Gdy motyl spoczywa, skrzydła tworzą płaską powierzchnię. Kolor skrzydeł to jasny beż lub jasnobrunatny. Rozpiętość skrzydeł wynosi tu od 18 do 42 mm. Samce mają bardziej grzebieniaste czułki.

Bodlica sinica, bodlica rogawicaBodlica sinica, bodlica rogawica PL

Cilix glaucata

Bodlica sinica, bodlica rogawica (Cilix glaucata) to gatunek motyla z rodziny wycinkowatych. Ubarwienie skrzydeł kremowobiałe z ciemniejszymi plamami na przedniej parze skrzydeł w zewnętrznej ich części oraz brązową plamę.

Plamówka malinówka, odrzyca malinówkaPlamówka malinówka, odrzyca malinówka PL

Thyatira batis

Plamówka malinówka, odrzyca malinówka (Thyatira batis) to motyl nocny z rodziny wycinkowatych. Skrzydła pierwszej pary mają brunatne tło, a na nim występują różowo-białożółte plamy. Skrzydła drugiej pary są jasnobrązowe.

Wycinka sierpiankaWycinka sierpianka PL

Drepana falcataria

Wycinka sierpianka (Drepana falcataria) to jedna z największych i najbardziej pospolitych w Polsce ciem z rodziny Drepanidae. Ubarwienie skrzydeł zależy od pokolenia. W pierwszym pokoleniu skrzydła są jasnobrązowe lub beżowe.

• Pluszówka agatka (Drepana pyrithoides)

Motyle te można spotkać w lasach liściastych i mieszanych, w parkach, zakrzewieniach na wszystkich kontynentach świata. Najwięcej gatunków występuje w Europie i Azji.

To motyle o nocnej aktywności. Za dnia spoczywają na liściach i pniach drzew. Przylatują do światła w nocy.

Larwy odżywiają się liśćmi drzew, krzewów i krzewinek.

W Polsce nie są to gatunki zagrożone wyginięciem.

Bodlica sinica, bodlica rogawica: Okres lotu bodlicy sinicy.
          Plamówka malinówka, odrzyca malinówka: Okres lotu plamówki malinówki w pierwszym pokoleniu.
          Plamówka malinówka, odrzyca malinówka: Okres lotu plamówki malinówki w drugim pokoleniu.
       Wycinka sierpianka: Okres lotu wycinki sierpianki.