Żagnicowate

Żagnicowate (Aeshnidae) to rodzina owadów z podrzędu ważek różnoskrzydłych, która liczy dziś około 440 gatunków. W Polsce żyje 13 gatunków z tej rodziny owadów, w Europie - dwadzieścia.

To jedne z największych rodzimych, a zarazem na świecie ważek. Cechą charakterystyczną zwierząt z tej rodziny owadów jest wydłużone ciało z cienkim odwłokiem o cylindrycznym kształcie w przekroju. Odwłok jest zwykle ciemny, pokryty barwnymi plamami. Na końcu odwłoka znajdują się długie przydatki analne. Oczy są bardzo duże, stykają się ze sobą górnymi krawędziami. Ciało larw jest masywne, cylindryczne.

Husarz ciemnyHusarz ciemny PL

Anax parthenope

Husarz ciemny to ważka z rodziny żagnicowatych. Samiec od samicy rożni się tylko nieznacznie. Odwłok oraz tułów jest brązowoszary lub brązowofioletowy. U samców drugi segment i fragment trzeciego segmentu są niebieskie.

Husarz władcaHusarz władca PL

Anax imperator

Husarz władca to nasza największa krajowa ważka. Jest pospolita w naszym kraju i łatwo rozpoznawalna. Jest jednocześnie jedną z największych ważek w środkowej części Europy. Tułów jest zielony, cienki i wydłużony.

Żagiew rudaŻagiew ruda PL

Aeshna isoceles

Żagiew ruda (Aeshna isoceles) to gatunek ważki z rodziny żagnicowatych. Ma jaskrawozielone oczy. Na drugim członie odwłoka jest widoczna żółta plama. Ubarwienie rudawe.

Żagnica jesienna, żagnica mniejsza
Żagnica jesienna, żagnica mniejsza PL

Aeshna mixta

Żagnica jesienna, żagnica mniejsza to ważka z rodziny żagnicowatych. Tułów u obu płci jest brązowy z krótkimi barwnymi paseczkami. Samce mają czarny odwłok z niebieskimi plamami. U nasady odwłoka widać żółtawy trójkąt.

Żagnica południowaŻagnica południowa PL

Aeshna affinis

Żagnica południowa (Aeshna affinis) to to gatunek ważki z rodziny żagnicowatych, podobny do żagnicy jesiennej. Tułów jest z wierzchu brązowy. Samce mają niebieskie oczy. Na czarnym odwłoku znajdują się niebieskie plamy.

Żagnica sinaŻagnica sina PL

Aeshna cyanea

Żagnica sina, żagnica większa (Aeshna cyanea) to gatunek ważki z rodziny żagnicowatych. Samica i samiec mają szerokie barwne paski na tułowiu z wierzchu i po bokach. To jedna z najbardziej pospolitych naszych ważek.

Żagnica torfowcowaŻagnica torfowcowa PL

Aeshna subarctica

Żagnica torfowcowa (Aeshna subarctica) to ważka z rodziny żagnicowatych, bardzo podobny do żagnicy torfowej, od której różni ją bledsze ubarwienie samca. Samiec ma szerokie boczne paski na tułowiu.

Żagnica wielkaŻagnica wielka PL

Aeshna grandis

Żagnica wielka (Aeshna grandis) to duża ważka z rodziny żagnicowatych. Ma brązowawe skrzydła, po których łatwo ją odróżnić od innych gatunków. Ubarwienie ciała brązowawe.

Żagniczka wiosenna, żagniczka zwyczajnaŻagniczka wiosenna, żagniczka zwyczajna PL

Brachytron pratense

Żagniczka wiosenna, żagniczka zwyczajna (Brachytron pratense) to najmniejszy z krajowych przedstawicieli ważek z rodziny żagnicowatych. Ciało jest pokryte małymi włoskami.

• Żagnica północna (Aeshna caerulea)
  • Żagnica torfowa (Aeshna juncea)
  • Żagnica zielona (Aeshna viridis)
  • Husarz wędrowny (Anax ephipiger)
  • Anax strenuus
  • Boyeria irene
  • Tetracanthagyna plagiata

Ważki te żyją na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą. W Polsce jest obecna na terenie całego kraju poza obszarami wysokogórskimi. Ważki te lubią miejsca dobrze nasłonecznione. Przebywają często w dużej odległości od wody. Larwy żyją w zbiornikach zarówno wody stojącej jak i wolno płynącej.

To świetni lotnicy. Większą cześć czasu spędzają na lataniu. Ofiary łapią w locie. Przysiadają na gałęziach drzew lub krzewów. Ważki te są dość płochliwe.

Kopulacja rozpoczyna się w locie. Kontynuacja stosunku odbywa się już na ziemi. Samica składa jaja pośród roślin wodnych. Larwy wykluwają się z jaj dopiero następnego roku. Rozwój trwa 1-4 lata.

To drapieżniki. Zjadają wszelkie owady mniejsze od nich samych. Larwy są bardzo żarłoczne. Polują nawet na narybek.

Największą ważką w środkowej części Europy jest husarz władca (Anax imperator).

Husarz ciemny

Okres lotu husarza ciemnego.

Husarz władca

Okres występowania postaci imago ważki husarza władcy.

Żagiew ruda

Okres lotu żagwi rudej.

Żagnica jesienna, żagnica mniejsza

Okres lotu żagnicy jesiennej.

Żagnica południowa

Okres lotu żagnicy południowej.

Żagnica sina

Okres lotu żagnicy sinej.

Żagnica torfowcowa

Okres lotu żagnicy torfowcowej.

Żagnica wielka

Okres lotu żagnicy wielkiej.

Żagniczka wiosenna, żagniczka zwyczajna

Okres występowania postaci imago żagniczki wiosennej.