Żagnicowate

Żagnicowate (Aeshnidae) to rodzina owadów z podrzędu ważek różnoskrzydłych, która liczy dziś około 440 gatunków. W Polsce żyje 13 gatunków z tej rodziny owadów, w Europie - dwadzieścia.

To jedne z największych rodzimych, a zarazem na świecie ważek. Cechą charakterystyczną zwierząt z tej rodziny owadów jest wydłużone ciało z cienkim odwłokiem o cylindrycznym kształcie w przekroju. Odwłok jest zwykle ciemny, pokryty barwnymi plamami. Na końcu odwłoka znajdują się długie przydatki analne. Oczy są bardzo duże, stykają się ze sobą górnymi krawędziami. Ciało larw jest masywne, cylindryczne.

Ważki te żyją na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą. W Polsce jest obecna na terenie całego kraju poza obszarami wysokogórskimi. Ważki te lubią miejsca dobrze nasłonecznione. Przebywają często w dużej odległości od wody. Larwy żyją w zbiornikach zarówno wody stojącej jak i wolno płynącej.

To świetni lotnicy. Większą cześć czasu spędzają na lataniu. Ofiary łapią w locie. Przysiadają na gałęziach drzew lub krzewów. Ważki te są dość płochliwe.

Kopulacja rozpoczyna się w locie. Kontynuacja stosunku odbywa się już na ziemi. Samica składa jaja pośród roślin wodnych. Larwy wykluwają się z jaj dopiero następnego roku. Rozwój trwa 1-4 lata.

To drapieżniki. Zjadają wszelkie owady mniejsze od nich samych. Larwy są bardzo żarłoczne. Polują nawet na narybek.

Największą ważką w środkowej części Europy jest husarz władca (Anax imperator).

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu ważki Boyeria irene
         Okres lotu husarza ciemnego.
         Okres występowania postaci imago ważki husarza władcy.
        Okres lotu żagwi rudej.
       Okres lotu żagnicy jesiennej.
         Okres lotu żagnicy południowej.
      Okres lotu żagnicy sinej.
         Okres lotu żagnicy torfowcowej.
       Okres lotu żagnicy wielkiej.
       Okres występowania postaci imago żagniczki wiosennej.