logo

Amadyniec

Amadyniec, amadyna wspaniała, guld (Chloebia gouldiae) to gatunek przepięknego, kolorowego ptaka z rodziny astryldowatych. Jest to niewielki ptak o krępym ciele i niezwykle kolorowy. Ma silny, ostro zakończony dziób. Ubarwienie głowy odcina się barwą zależną od odmiany ptaka od ubarwienia reszty ciała. spód, pierś i skrzydła mają również odmienne, na ogół kontrastowe kolory. Znamy trzy barwne odmiany: czerwoną, czarnogłową i żółtogłową. W hodowli odmian jest więcej. Samica i samiec są do siebie podobni. Pierś samicy ma bardziej intensywny kolor fioletowy, jest też nieco ciemniejsza na spodzie. Wybrane odmiany hodowlane: białopierśna, liliowopierśna,niebieskopierśna, niebieska, żółta, biała.

Amadyna wspaniała występuje w północnej części Australii, głównie w rejonie Kimberley. Zamieszkuje tereny otwarte (łąki, sawanny), a także tereny leśne.

Amadyniec dożywa 7 lat.

Ptak ten dorasta do 12,5-14 cm długości ciała.

Guld zjada dojrzałe nasiona traw z rodzaju sorgo.

Samica składa 5-6 jaj w dziuplach drzew, zawsze w pobliżu zbiorników wodnych. Jaja są białe z lekkim połyskiem. Wysiadywaniem zajmuje się samiec i samica. W nocy wysiaduje tylko samica. Okres inkubacji trwa około 2 tygodnie. Młode ptaki po 3 tygodniach opuszczają gniazdo, a usamodzielniają się po 40 dniach.

Ochrona i zagrożenia NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Liczebność tego gatunku maleje w naturalnym środowisku z uwagi na nadmierną eksploatację trawiastych terenów przy wypasie zwierząt oraz z powodu pożarów.

Parametry i informacjeOpis
Informacje ogólne o gatunku Są to ptaki dla doświadczonych hodowców.
Rodzaj klatki i wyposażenieKlatka musi być przestronna, najlepiej jeśli jest to woliera.
Inne warunki chowu Trzymamy minimum parę, najlepiej trzy, maksimum pięć.
PokarmPodajemy proso, kłosy prosa, kanar, ziarno rzepaku, siemię lniane, mak, owies łuskany, jabłko, czerstwy, namoczony chleb, krakersy, pokruszone orzeszki ziemne, szpinak, słonecznik bez łusek, ziarna traw,. Podczas lęgów podajemy pokarm jajeczny, larwy much, małe muszki. Dbamy o dostęp do świeżej wody, witamin, minerałów, sepii, muszli ostryg, skorupki jaj (wyparzone), żwirek mineralny. Nie można zapomnieć o zieleninie i trawach z koszyczkami nasion.
RozmnażanieDo lęgów przygotowujemy budkę o wymiarach 15 x 15 x 25 cm z otworem o średnicy 5 cm. Gniazdo ptak ten buduje z suchej trawy. Ptaki nie zawsze wysiadują jaja.
Ograniczenia prawne