Ryżowiec siwy (Padda oryzivora)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Ryżowiec siwy

Ryżowiec siwy (Padda oryzivora) to mały ptak o grubym i mocnym dziobie. Upierzony z wierzchu popielato, jaśniej od strony brzusznej z rdzawym nalotem, głowa z wierzchu czarna, policzki białe z czarną obwódką. Dziób czerwony. Ogon czarny. Obie płci wyglądają podobnie. Jedynie dziób samicy bywa bledszy i krótszy niż u samca.

Indonezja, głównie na Jawie i Bali. Żyje w zaroślach bambusowych, zagajnikach i polach uprawnych w Azji. Został introdukowany w Afryce, Chinach i na Hawajach.

Łatwo się oswaja, jest więc często trzymany w domach.

Żywi sie nasionami traw, szczególnie ryżu.

Jest monogamiczny. Lęgi odbywa w porze deszczowej. Samica składa 4-7 białych jaj, które przez 13-14 wysiaduje samiec i samica.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Parametry i informacjeOpis
Informacje ogólne o gatunku Udało się wyhodować wiele różnych odmian barwnych tego gatunku.
Rodzaj klatki i wyposażenieTrzyma się je w wolierach lub dużych klatkach. Do rozrodu nadają się budki lęgowe, półotwarte lub kłody drzewa, wydrążone. Minimalna średnica otworu w budce lęgowej to 5 cm.
PokarmNie trzeba podawać białka zwierzęcego. Warto jednak te ptaki karmić podając im różne gatunki prosa, kłosy prosa, kanar, ziarna rzepaku, siemię lniane, ziarna maku, owies łuskany, jabłka, namoczony w wodzie chleb czerstwy, kruszone krakersy, rozdrobnione ziemne orzeszki, szpinak, słonecznik rozdrobniony, ziarna ziół i traw, pokarm jajeczny w czasie lęgów, gotowy pokarm dla owadożerców, larwy owadów. Podajemy każdego dnia wodę, witaminy i minerały, kruszone muszle ostryg, skorupki kurzych jaj (wyparzone), żwirek mineralny, proso w kłosach.
RozmnażanieNie dopuszczamy do większej liczby lęgów w roku niż 4. Podczas lęgów pary bywają agresywne wobec siebie. Warto je trzymać wówczas oddzielnie.
Ograniczenia prawne