logo

Astryldowate

Astryldowate (Estrildidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowatych. Rodzina ta liczy dziś dziś 33 rodzaje i 131-135 gatunków.

Upierzenie astryldowatych jest zwykle kolorowe, w różne desenie i wzory. Czasem samce są barwniej upierzone od samic, ale nie jest to regułą. Samce wdówek mają szatę godową. Dziób charakterystyczny, gruby u nasady, zwykle kolorowy.

Amadyna czerwonogłowa

Amadina erythrocephala

Amadyna czerwonogłowa (Amadina erythrocephala) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych, spotykany w hodowlach. Dziób gruby u nasady. Głowa samca czerwona z szarymi przebarwieniami. Wierzch brunatny.

Amadyna obrożna

Amadina fasciata

Amadyna obrożna (Amadina fasciata) to ptak z rodziny astryldowatych, spotykany w hodowlach amatorskich. Ubarwienie popielate z ciemnym kreskowaniem i plamkowaniem. U samca występuje czerwona lub pomarańczowa obroża

AmadyniecAmadyniec

Chloebia gouldiae

Amadyniec, amadyna wspaniała, guld (Chloebia gouldiae) to gatunek przepięknego, kolorowego ptaka z rodziny astryldowatych. Jest to niewielki ptak o krępym ciele i niezwykle kolorowy. Ma silny, ostro zakończony dziób.

Amadynka czarnogardłaAmadynka czarnogardła

Poephila cincta

Głowa szara z czarną, krótką kreską, biegnącą od nasady dzioba do oka i czarnym gardłem. Wierzch i spód brązowawy, w tylnej części oddzielony czarnym pasem od białego kupra.

Amadynka długosternaAmadynka długosterna

Poephila acuticauda

Głowa szara z czarną, krótką kreską, biegnącą od nasady dzioba do oka i czarnym gardłem. Wierzch brązowawy, spód jaśniejszy, w tylnej części oddzielony czarnym pasem od białego kupra. Ogon czarny.

Amarantka czerwonodzioba

Lagonosticta senegala

Amarantka czerwonodzioba (Lagonosticta senegala) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec ma głowę, szyję, pierś, pokrywy nadogonowe i kuper czerwonawe. Reszta jest brązowa.

Astryld czarnogłowyAstryld czarnogłowy

Estrilda atricapilla

Upierzenie głowy z wierzchu czarne, skrzydła szarawe, reszta czarna poza czerwonymi obszarami w okolicy ogona i boków.

Astryld czarnorzytnyAstryld czarnorzytny

Estrilda troglodytes

Astryld czarnorzytny (Estrilda troglodytes) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych. Upierzenie popielate, brązowawe, jaśniejsze od spodu. Osobniki dorosłe mają czerwoną maskę i czerwony dziób.

Astryld falistyAstryld falisty

Estrilda astrild

Upierzenie brązowawe w drobne prążki, okolice gardła i policzki jaśniejsze. Przez oko biegnie czerwona maska. Dziób jest czerwony, nogi czarne.

Astryld złotolicyAstryld złotolicy

Estrilda melpoda

Astryld złotolicy (Estrilda melpoda) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych. Upierzenie z wierzchu głowy szarawe, skrzydeł brązowe, spód szarawy. Boki głowy, dziób i tylna część ciała czerwona lub żółtawo-pomarańczowa.

Bengalik oliwkowyBengalik oliwkowy

Amandava formosa

Bengalik oliwkowy (Amandava formosa) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny astryldowatych. Upierzenie oliwkowe, boki białe w ciemne prążki. Dziób intensywnie czerwony.

Bengalik złotobrzuchyBengalik złotobrzuchy

Amandava subflava

Bengalik złotobrzuchy (Amandava subflava) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych, hodowany jako ptak ozdobny. Wierzch oliwkowo-popielaty, spód żółty, kuper pomarańczowy. Nad okiem czerwona, szeroka brew.

Krasnogonek czerwonobrewyKrasnogonek czerwonobrewy

Neochmia temporalis

Krasnogonek czerwonobrewy (Neochmia temporalis) to ptak z rodziny astryldowanych. Upierzenie z oliwkowe z wierzchu z żółtawym pasem na karku, głowa szara, ciemniejsza z wierzchu, nad okiem biegnie szeroka, czerwona brew.

Krasnogonek oliwkowyKrasnogonek oliwkowy

Emblema ruficauda

Krasnogonek oliwkowy (Neochmia ruficauda) to ptak z rodziny astryldowanych. Upierzenie z oliwkowe, ciemniejsze na skrzydłach. Głowa poza karkiem i tylną częścią oraz dziób są czerwone. Na policzkach, gardle, piersi i po bokach białe plamki.

Melba pstraMelba pstra

Pytilia melba

Melba pstra (Pytilia melba) to ptak z rodziny astryldowanych. występuje dymorfizm płciowy i wiekowy. U samca głowa szara z czerwonym czołem, gardłem i dziobem. Pierś i wierzch oliwkowe. Ogon czerwonawy, ciemny na końcu.

Mniszka białobrzuchaMniszka białobrzucha

Lonchura leucogastroides

Mniszka białobrzucha (Lonchura leucogastroides) to ptak z rodziny astryldowanych o ciemnobrązowym upierzeniu poza białym spodem.

Mniszka białorzytnaMniszka białorzytna

Lonchura striata

Upierzenie z wierzchu brązowe, ciemniejsze na skrzydłach a od spodu białe. Dziób szary z niebieskawym odcieniem.

Mniszka czarnogłowaMniszka czarnogłowa

Lonchura atricapilla

mniszka czarnogłowa - Lonchura atricapilla to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych. Samiec ma czarną głowę, kark, szyję, reszta brązowa. Dziób szaroniebieski, nogi czarne.

Mniszka muszkatowaMniszka muszkatowa

Lonchura punctulata

Upierzenie z wierzchu brązowe, pomarańczowe, a od spodu pióra białe z czarnym brzegiem (u dorosłych osobników), co sprawia wrażenie pokrycia tego obszaru łuskami.

Motylik fioletowouchyMotylik fioletowouchy

Uraeginthus granatinus

Motylik fioletowouchy to ptak z rodziny astryldowatych. Upierzenie rdzawopomarańczowe poza brunatno-szarymi skrzydłami, niebieskawym kuprem, ciemnym, dość długim ogonem. Boki głowy fioletowe, czoło niebieskawe.

Motylik krasnouchy

Uraeginthus bengalus

Motylik krasnouchy (Uraeginthus bengalus) to ptak z rodziny astryldowatych. Wierzch i spód brązowy, w kolorze kawy z mlekiem, reszta niebieskawa, turkusowa. Samiec ma czerwone policzki.

Motylik niebieskobrzuchy

Uraeginthus ianthinogaster

Motylik niebieskobrzuchy (Uraeginthus ianthinogaster) to ptak z rodziny astryldowatych. Upierzenie samca z wierzchu brązowe, od spodu fioletow0-niebieskawe. Na głowie niebieska maska. Dziób czerwony.

Motylik sawannowyMotylik sawannowy

Uraeginthus angolensis

Motylik sawannowy (Uraeginthus angolensis) to ptak z rodziny astryldowatych. Samiczka ma bardziej rdzawy brzuch i wierzch jest jaśniejszy. Upierzenie z wierzchu, z boków brązowe, reszta niebieska poza rdzawym brzuchem.

Papuzik czerwonolicyPapuzik czerwonolicy

Erythrura psittacea

Papuzik czerwonolicy (Erythrura psittacea) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych. Upierzenie zielone poza czerwoną głową, gardłem i ogonem. Dziób czarny, nogi cieliste.

Płomiennik czarnogłowyPłomiennik czarnogłowy

Spermophaga haematina

Płomiennik czarnogłowy (Spermophaga haematina) to ptak z rodziny astryldowatych. Upierzenie z wierzchu czarne, boki głowy ciemnobrązowe, pierś, boki, koniec czarnego dzioba są czerwone.

Ryżowiec siwyRyżowiec siwy

Lonchura oryzivora

Ryżowiec to mały ptak z rodziny astryldowatych, który łatwo się oswaja, przez co często jest trzymany w domowych hodowlach. Upierzony z wierzchu popielato, jaśniej od strony brzusznej z rdzawym nalotem.

Srebrnodziobek indyjskiSrebrnodziobek indyjski

Euodice malabarica

Upierzenie popielate, brązowawe, jaśniejsze od spodu. Dziób srebrny, jak wskazuje polska nazwa rodzajowa. Ogon iczęść piór skrzydeł jest ciemniejszy, kuper i gardło białe.

Zeberka (zwyczajna)Zeberka (zwyczajna)

Taeniopygia guttata

Zeberka, zeberka timorska (Taeniopygia guttata) to gatunek ptaka z rodziny astryldowatych, często hodowany w domowych klatkach. Znanych jest blisko 50 odmian barwnych zeberki. Występuje na suchych terenach porośniętych trawami.

Zeberka białolicaZeberka białolica

Taeniopygia bichenovii

Upierzenie czarno-białe, popielate. Głowa w przedniej części biała z czarną otoczką od czoła, poprzez obszar za okiem i obrożę na gardle. Druga obroża na piersi. spód białawy. Wierzch popielaty, delikatnie prążkowany.

• bengalik czerwony (Amandava amandava)
  • kroplik brązowobrzuchy (Clytospiza monteiri)
  • szarogłówka czarnolica (Coccopygia melanotis)
  • szarogłówka żółtobrzucha (Coccopygia quartinia)
  • krasnorzytka ciemna (Cryptospiza jacksoni)
  • krasnorzytka maskowa (Cryptospiza reichenovii)
  • krasnorzytka mysia (Cryptospiza salvadorii)
  • krasnorzytka czerwonodzioba (Cryptospiza shelleyi)
  • krasnogonek zebrowany (Emblema modestum)
  • krasnogonek czerwonolicy (Emblema pictum)
  • papuzik czerwonouchy (Erythrura coloria)
  • papuzik czerwonogłowy (Erythrura cyaneovirens)
  • papuzik bambusowy (Erythrura hyperythra)
  • papuzik wielkodzioby (Erythrura kleinschmidti)
  • papuzik papuaski (Erythrura papuana)
  • papuzik ostrosterny (Erythrura prasina)
  • papuzik trójbarwny (Erythrura trichroa)
  • papuzik błękitny (Erythrura tricolor)
  • papuzik zielony (Erythrura viridifacies)
  • astryld czerwonosterny (Estrilda caerulescens)
  • astryld białolicy (Estrilda capistrata)
  • astryld czarnolicy (Estrilda erythronotos)
  • astryld białobrzuchy (Estrilda nonnula)
  • astryld bagienny (Estrilda paludicola)
  • astryld czarnosterny (Estrilda perreini)
  • astryld nigeryjski (Estrilda poliopareia)
  • astryld czerwonoskrzydły (Estrilda rhodopyga)
  • astryld arabski (Estrilda rufibarba)
  • astryld czerwonoboczny (Estrilda thomensis)
  • srebrnodziobek afrykański (Euodice cantans)
  • kroplik ciemny (Euschistospiza cinereovinacea)
  • kroplik Dybowskiego (Euschistospiza dybowskii)
  • pastelarka (Heteromunia pectoralis)
  • kroplik różowy (Hypargos margaritatus)
  • kroplik czerwonolicy (Hypargos niveoguttatus)
  • amarantka czarnolica (Lagonosticta larvata)
  • amarantka szara (Lagonosticta nitidula)
  • amarantka czarnobrzucha (Lagonosticta rara)
  • amarantka skromna (Lagonosticta rhodopareia)
  • amarantka zmienna (Lagonosticta rubricata)
  • amarantka cętkowana (Lagonosticta rufopicta)
  • amarantka czerwonogrzbieta (Lagonosticta sanguinodorsalis)
  • amarantka czadyjska (Lagonosticta umbrinodorsalis)
  • amarantka skalna (Lagonosticta virata)
  • mniszeczka (Lepidopygia nana)
  • mniszka szarogłowa (Lonchura caniceps)
  • mniszka przepasana (Lonchura castaneothorax)
  • mniszka nadobna (Lonchura flaviprymna)
  • mniszka płowa (Lonchura forbesi)
  • mniszka ciemna (Lonchura fuscans)
  • ryżowiec czekoladowy (Lonchura fuscata)
  • mniszka wielkodzioba (Lonchura grandis)
  • mniszka sędziwa (Lonchura hunsteini)
  • mniszka marmurkowa (Lonchura kelaarti)
  • mniszka żółtosterna (Lonchura leucogastra)
  • mniszka białogłowa (Lonchura maja)
  • mniszka kapturowa (Lonchura malacca)
  • mniszka grubodzioba (Lonchura melaena)
  • mniszka jarzębata (Lonchura molucca)
  • mniszka górska (Lonchura montana)
  • mniszka czarnowstęga (Lonchura monticola)
  • mniszka czarnobroda (Lonchura nevermanni)
  • mniszka blada (Lonchura pallida)
  • mniszka kasztanowogłowa (Lonchura quinticolor)
  • mniszka papuaska (Lonchura spectabilis)
  • mniszka czarna (Lonchura stygia)
  • mniszka czarnopierśna (Lonchura teerinki)
  • mniszka złotorzytna (Lonchura tristissima)
  • mniszka złotosterna (Lonchura vana)
  • perlik (Mandingoa nitidula)
  • krasnogonek szkarłatny (Neochmia phaeton)
  • obrożniczka białoszyja (Nesocharis ansorgei)
  • obrożniczka białolica (Nesocharis capistrata)
  • obrożniczka kusa (Nesocharis shelleyi)
  • nigrita rdzawobrzucha (Nigrita bicolor)
  • nigrita czarnoczelna (Nigrita canicapillus)
  • nigrita białobrzucha (Nigrita fusconotus)
  • nigrita jasnoczelna (Nigrita luteifrons)
  • mniszka łuskolica (Odontospiza griseicapilla)
  • kraśniczek brunatny (Oreostruthus fuliginosus)
  • trawinek zmienny (Ortygospiza atricollis)
  • trawinek okularowy (Ortygospiza fuscocrissa)
  • trawinek czarnobrody (Ortygospiza gabonensis)
  • trawinek czerwonolicy (Paludipasser locustella)
  • mrówinka kongijska (Parmoptila jamesoni)
  • mrówinka czerwonoczelna (Parmoptila rubrifrons)
  • mrówinka rudolica (Parmoptila woodhousei)
  • amadynka maskowa (Poephila personata)
  • krasnoliczka brązowa (Pyrenestes minor)
  • krasnoliczka czarnobrzucha (Pyrenestes ostrinus)
  • krasnoliczka szkarłatna (Pyrenestes sanguineus)
  • melba złotoskrzydła (Pytilia afra)
  • melba czerwonolica (Pytilia hypogrammica)
  • melba szara (Pytilia lineata)
  • melba czerwonoskrzydła (Pytilia phoenicoptera)
  • mniszka dwubarwna (Spermestes bicolor)
  • mniszka srokata (Spermestes cucullata)
  • mniszka duża (Spermestes fringilloides)
  • płomiennik kongijski (Spermophaga poliogenys)
  • płomiennik czerwonogłowy (Spermophaga ruficapilla)
  • kraśniczek falisty (Stagonopleura bella)
  • kraśniczek diamentowy (Stagonopleura guttata)
  • kraśniczek czerwonouchy (Stagonopleura oculata)
  • motylik błękitnogłowy (Uraeginthus cyanocephalus)

Są to małe ptaki z Afryki na południe od Sahary, Półwyspu Arabskiego i Australazji. Zamieszkują tropikalne lasy, tereny porośnięte trzciną, półpustynie, sawanny.

Gniazdo to konstrukcja dość niedbała ale z daszkiem i bocznym wejściem. Budulcem są kłosy traw. Gniazdo jest grubo wyściełane. Budowane jest zwykle dość nisko nad ziemią. Kilka gatunków gniazduje w dziuplach lub gniazdach innych ptaków. Najczęściej nie gniazdują kolonijnie. Samica składa zwykle 3-8 białych jaj. Wysiadywanie trwa 11-18 dni. Pisklęta są gniazdownikami, w gnieździe przebywają 16-25 dni. Jaja wysiadują i pisklęta wychowują oboje rodziców. Pisklęta żebrzą o jedzenie i przyjmują charakterystyczną, skręconą pozycję. Wdówki składają jaja do gniazd innych astryldowatych.

Żywią się suchymi nasionami traw, czasem owadami. Kilka gatunków żywi się wyłącznie owadami. Astryldowate muszą dużo pić.

Zagrożony wyginięciem jest jeden gatunek (amadyniec), osiem innych jest narażonych na wyginięcie.

Wiele gatunków astryldowatych jest trzymanych w domach, gdyż ptaki te łatwo się hoduje. Należą do nich między innymi zeberka i amadyniec. Zeberka jest także zwierzęciem laboratoryjnym.