PL

Błotniak stawowy

Błotniak stawowy (Circus aeruginosus) to najpospolitszy przedstawiciel rodzaju błotniaków w naszym kraju. Ma dość smukłe ciało. U samca pierś i głowa są jasne, a spód ciała jest brązowawy, podobnie jak grzbiet. Ogon jest niebieskawy. Samica ma kolor ciemnobrązowy, a jej wierzch głowy, gardło i brzeg skrzydeł są żółtawe. Skrzydła są bardzo długie. Podczas lotu układają się w literę V.

Błotniak stawowy (Circus aeruginosus)
© vrabelpeter1 - Fotolia.com

Występuje w Europie, Azji i Afryce. W Polsce najczęściej spotykany na nizinach. Lubi środowisko wodne, tereny podmokłe z szuwarami, w dolinach rzek. Widywany na łąkach i polach uprawnych.

To ptak wędrowny. Do Polski przylatuje od marca. Na zimowiska odlatuje do końca października. Widywano też ten gatunek zimą. Poza okresem rozrodu żyje samotnie. Czasem ptak ten łączy się w niewielkie zbiorowiska na noclegowiska. Zdobyczy wypatruje w locie. Potrafi zawisnąć w powietrzu.

Lata nisko nad ziemią. Często szybuje, uderzenia skrzydłami są miękkie.

Poluje na gryzonie i ptaki i ich pisklęta. Zjada też jaja ptasie. Poluje też na płazy i ryby, nie gardzi padliną.

Zwykle jest monogamiczny, ale samiec może też związać się z dwiema samicami. Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje nad lustrem wody w gęstej roślinności przybrzeżnej, w turzycowisku lub na ziemi. Samica w kwietniu aż do maja składa 3-8 jaj. Okres inkubacji wynosi 33 dni. Pisklęta potrafią latać po 6-7 tygodniach. Przez kolejny miesiąc pozostają pod opieką rodziców.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest objęty ścisłą ochroną.

Błotniak stawowy to symbol parku "Narwiański Park Narodowy".