PL

Błotniak zbożowy

Błotniak zbożowy (Circus cyaneus) to gatunek ptaka z rodziny jastrzębiowatych. Dobrze widoczna jest szlara u tego gatunku. Samiec różni się od samicy. Samiec ma jasnopopielate upierzenie z wierzchu, białe od spodu i czarne lotki. Samica jest brązowa, rdzawożółta od spodu z plamami. Jest też większa od samca. Młode są podobne bardziej do samicy.

Błotniak zbożowy(Circus cyaneus)
© NickVorobey.com - Fotolia.com

Gatunek występuje w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Preferuje przestrzenie otwarte na niżu. Europejskie populacje tego ptaka zimują w południowej części Europy lub w północnej części Afryki. W Polsce to bardzo rzadki ptak lęgowy.

To ptak wędrowny. Przylatuje do Polski w okresie od marca do kwietnia, a odlatuje w okresie od września do października. Czasem wybrane osobniki pozostają na zimę.

Długość ciała wynosi 46-50 cm, a rozpiętość skrzydeł od 110 do 125 cm. ciężar ciała od 350 g do 600 g.

Poluje na drobne kręgowce, głównie gryzonie i owady.

Gniazduje na ziemi, zwykle na łące lub na polu. Samica raz w roku składa 4-6 jaj, które sama wysiaduje przez miesiąc. Młode nie opuszczają gniazda przez kolejny miesiąc.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Błotniak zbożowy podlega w Polsce ochronie ścisłej.