Czerwonaki, flamingi

Czerwonaki, flamingi (Phoenicopteridae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących. Rodzina ta liczy dziś 3 rodzaje i 5 gatunków.

Są to duże ptaki brodzące o długiej, esowato zgiętej szyi, długich nogach. Dziób bardzo charakterystyczny - krótki, gruby, w połowie mocno zagięty ku dołowi, żuchwa jest wyższa od szczęki górnej, razem z językiem tworzą aparat filtrujący. Są upierzone biało, różowo lub czerwono. Samice są zwykle nieco mniejsze od samców.

CzerwonakCzerwonak

Phoenicopterus ruber

Czerwonak to piękny, duży ptak o białym z różowymi pokrywami skrzydeł lub czerwonym upierzeniu. Zamieszkują słonawe zbiorniki wodne. Tworzą ogromne kolonie. Żywi się roślinami i zwierzętami o rozmiarze do 10 mm, które odfiltrowuje z wody.

Flaming andyjskiFlaming andyjski

Phoenicoparrus andinus

Flaming andyjski, czerwonak andyjski (Phoenicoparrus andinus) to ptak z rodziny czerwonaków. Upierzenie białe z różowym nalotem. Lotki mają czarny kolor. Nogi są żółte.

• Flaming mały (Phoeniconaias minor)
  • Flaming krótkodzioby (Phoenicoparrus jamesi)
  • Flaming chilijski (Phoenicopterus chilensis)

Flamingi są związane ze środowiskiem wodnym, zwykle na płytkich słonych lub sodowych jeziorach i lagunach. Są obecne na całym świecie w tropikach i rejonach o ciepłym klimacie.

Żerują na płytkich rozlewiskach. Odbywają wędrówki za pożywieniem, w celach rozrodczych i innych. Są aktywne za dnia i w nocy.

Gnieżdżą się w koloniach które mogą liczyć milion-2 miliony par. Samice składają zwykle 1 jajo o wadze około 100 g do kopca z mułu. Okres inkubacji trwa 28-30 dni. Pisklęta gromadzą się w "przedszkola". Młode nie mogą filtrować wody i są karmione przez rodziców. Są zdolne do lotu po 75 dniach.

Czerwonaki żywią się glonami i okrzemkami, drobnymi wodnymi bezkręgowcami, przede wszystkim mięczakami, skorupiakami, larwami owadów.

Flaming andyjski jest narażony, flaming chilijski, mały i krótkodzioby są bliskie zagrożenia lub mniejszego ryzyka.

Klasyfikacja tej rodziny jest dyskusyjna. Wykazano pokrewieństwa z blaszkodziobymi, siewkowymi, czasem umieszcza się je w osobnym rzędzie.

Dlaczego flamingi są różowe?

Flamingi są różowe z powodu dużej ilości barwnika karotenoidu, jaki wraz z pożywieniem przyswajają wraz z glonami, które go zawierają.

Co je flaming?

Flamingi to przede wszystkim filtratorzy, żerujący za dnia i w nocy. Ptaki te z mułu odfiltrowują mikroskopijne sinice i okrzemki, gatunki większe - larwy owadów, skorupiaki i inne bezkręgowce.