Czerwonaki, flamingi

Czerwonaki, flamingi (Phoenicopteridae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących. Rodzina ta liczy dziś 3 rodzaje i 5 gatunków.

Są to duże ptaki brodzące o długiej, esowato zgiętej szyi, długich nogach. Dziób bardzo charakterystyczny - krótki, gruby, w połowie mocno zagięty ku dołowi, żuchwa jest wyższa od szczęki górnej, razem z językiem tworzą aparat filtrujący. Są upierzone biało, różowo lub czerwono. Samice są zwykle nieco mniejsze od samców.

CzerwonakCzerwonak

Phoenicopterus ruber

Czerwonak to piękny, duży ptak o białym z różowymi pokrywami skrzydeł lub czerwonym upierzeniu. Zamieszkują słonawe zbiorniki wodne. Tworzą ogromne kolonie. Żywi się roślinami i zwierzętami o rozmiarze do 10 mm, które odfiltrowuje z wody.

Flaming andyjskiFlaming andyjski

Phoenicoparrus andinus

Flaming andyjski, czerwonak andyjski (Phoenicoparrus andinus) to ptak z rodziny czerwonaków. Upierzenie białe z różowym nalotem. Lotki mają czarny kolor. Nogi są żółte.

Flaming małyFlaming mały

Phoeniconaias minor

Flaming mały, czerwonak mały (Phoeniconaias minor) to gatunek flaminga. Dziób jest silnie zgięty. Upierzenie bladoróżowe z czarnymi lotkami. Nogi różowe.

• flaming krótkodzioby (Phoenicoparrus jamesi)
  • flaming chilijski (Phoenicopterus chilensis)

Flamingi są związane ze środowiskiem wodnym, zwykle na płytkich słonych lub sodowych jeziorach i lagunach. Są obecne na całym świecie w tropikach i rejonach o ciepłym klimacie.

Poniższa tabela zawiera dane na temat występowania opisanych tu gatunków z tej rodziny na różnych kontynentach. Jeżeli jeden gatunek występuje na kilku kontynentach, to jest ujęty we wszystkich tych miejscach.

KontynentLiczba gatunków
Europa0
Azja1
Afryka1
Ameryka Północna1
Ameryka Południowa4
Australia0
Antarktyda0

Żerują na płytkich rozlewiskach. Odbywają wędrówki za pożywieniem, w celach rozrodczych i innych. Są aktywne za dnia i w nocy.

Gnieżdżą się w koloniach które mogą liczyć milion-2 miliony par. Samice składają zwykle 1 jajo o wadze około 100 g do kopca z mułu. Okres inkubacji trwa 28-30 dni. Pisklęta gromadzą się w "przedszkola". Młode nie mogą filtrować wody i są karmione przez rodziców. Są zdolne do lotu po 75 dniach.

Czerwonaki żywią się glonami i okrzemkami, drobnymi wodnymi bezkręgowcami, przede wszystkim mięczakami, skorupiakami, larwami owadów.

Flaming andyjski jest narażony, flaming chilijski, mały i krótkodzioby są bliskie zagrożenia lub mniejszego ryzyka.

Klasyfikacja tej rodziny jest dyskusyjna. Wykazano pokrewieństwa z blaszkodziobymi, siewkowymi, czasem umieszcza się je w osobnym rzędzie.

Dlaczego flamingi są różowe?

Flamingi są różowe z powodu dużej ilości barwnika karotenoidu, jaki wraz z pożywieniem przyswajają wraz z glonami, które go zawierają.

Co je flaming?

Flamingi to przede wszystkim filtratorzy, żerujący za dnia i w nocy. Ptaki te z mułu odfiltrowują mikroskopijne sinice i okrzemki, gatunki większe - larwy owadów, skorupiaki i inne bezkręgowce.