Dziwogony

Dziwogony, dławiki (Dicruridae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Rodzina ta liczy dziś 25 gatunków w 2 rodzajach. W Polsce dziwogony nie występują.

To ptaki o czarnym, lśniącym upierzeniu, średniej wielkości, z charakterystycznym, rozwidlonym, długim, czasem lirowatym ogonem. Dziób jest haczykowaty. Część gatunków ma charakterystyczny czub na głowie. Nogi są krótkie, mocne, wyposażone w pazurki.

Dziwogon czarnyDziwogon czarny

Dicrurus macrocercus

Dziwogon czarny (Dicrurus macrocercus) to gatunek ptaka z rodziny dziwogonów o czarnym upierzeniu . Długi ogon z klinowatym wcięciem na końcu. Oczy mają czerwone tęczówki.

Dziwogon czubatyDziwogon czubaty

Dicrurus forficatus

To endemiczny gatunek z Madagaskaru i Komorów z charakterystycznym czubem na głowie u nasady dzioba. Kolor czarny z metalicznym, niebieskim połyskiem. Ogon dość długi, lekko rozwidlony na końcu.

Dziwogon popielatyDziwogon popielaty

Dicrurus leucophaeus

Dziwogon popielaty (Dicrurus leucophaeus) to gatunek ptaka z rodziny dziwogonów o czarnym, ciemnoszarym, niebieskawym lub szarawym, popielatym upierzeniu (w zależności od podgatunku).

Dziwogon prostosternyDziwogon prostosterny

Dicrurus ludwigii

Dziwogon prostosterny (Dicrurus ludwigii) to gatunek ptaka z rodziny dziwogonów. Ubarwienie czarne, ogon nierozwidlony. Oczy są czerwone.

Dziwogon rajskiDziwogon rajski

Dicrurus paradiseus

Dziwogon rajski (Dicrurus paradiseus) to gatunek ptaka z rodziny dławików. Ma czarne, połyskujące metalicznie fioletem upierzenie. Ma bardzo długi ogon ze sterówkami zakończonymi chorągiewkami.

Dziwogon spiżowyDziwogon spiżowy

Dicrurus aeneus

Dziwogon spiżowy (Dicrurus aeneus) to gatunek ptaka z rodziny dziwogonów o czarnym upierzenie, metalicznie połyskującym. Długi ogon z klinowatym wcięciem na końcu.

Dziwogon żałobnyDziwogon żałobny

Dicrurus adsimilis

Dziwogon żałobny (Dicrurus adsimilis) to ptak z rodziny dziwogonów o czarnym upierzeniu. Ogon klinowato wcięty. Oczy mają czerwonawe tęczówki.

• dziwogon aldabrański (Dicrurus aldabranus)
  • dziwogon szerokosterny (Dicrurus andamanensis)
  • dziwogon grubodzioby (Dicrurus annectens)
  • dziwogon lśniący (Dicrurus atripennis)
  • dziwogon pluszogłowy (Dicrurus balicassius)
  • dziwogon włochaty (Dicrurus bracteatus)
  • dziwogon białobrzuchy (Dicrurus caerulescens)
  • dziwogon brązowoskrzydły (Dicrurus fuscipennis)
  • dziwogon lirosterny (Dicrurus hottentottus)
  • dziwogon wstęgosterny (Dicrurus megarhynchus)
  • dziwogon wachlarzowaty (Dicrurus menagei)
  • dziwogon widłosterny (Dicrurus modestus)
  • dziwogon górski (Dicrurus montanus)
  • dziwogon galeriowy (Dicrurus occidentalis)
  • dziwogon flagosterny (Dicrurus remifer)
  • dziwogon nadrzeczny (Dicrurus sharpei)
  • dziwogon sumatrzański (Dicrurus sumatranus)
  • dziwogon komorski (Dicrurus waldenii)

Zamieszkują Afrykę, południową część Azji, Indonezję i wschodnią część Australii. Zajmują środowisko leśne, sawanny, tereny rolnicze. Pionowy zasięg występowania to 3300 m n.p.m.

Ptaki te spotyka się parami w okresie lęgów, później w grupach rodzinnych.

Gniazdo ma kształt miseczki, budowane w rozwidleniu gałęzi. Zwykle jest oplecione pajęczyną i zamaskowane porostami. Samica znosi 2-5 jaj. Okres inkubacji wynosi 15-17 dni. Pisklęta przebywają w gnieździe jeszcze przez 16-21 dni.

Ptaki te żywią się głównie owadami, choć zjadają też owoce, nektar i mniejsze kręgowce, takie jak jaszczurki, inne ptaki i nietoperze.

Zagrożone wymarciem są dwa gatunki, cztery są bliskie zagrożenia.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/

Ptaki online na żywo

W Internecie jest wiele stron z możliwością podglądania ptaków na żywo online, za pośrednictwem kamer. Najczęściej podgląda się ptaki w ich gniazdach oraz przy karmnikach.