Traszka zwyczajna

Traszka zwyczajna (Triturus vulgaris) to płaz ogoniasty z rodziny salamandrowatych, obecny także w Polsce. Ciało od strony grzbietowej jest brązowe lub oliwkowe, przez brzuch biegnie żółta, pomarańczowa lub czerwona smuga. Brzuch pokryty jest także ciemnymi plamami. Na całym ciele występują ciemne plamy. Samce mają godowy grzebień, postrzępiony falisto. Poza okresem godowym trudno rozróżnić płeć.

Na głowie znajdują się trzy bruzdy, które zbiegają się w okolicy nozdrzy. Parotydy nie występują lub są bardzo słabo widoczne. Ogon jest bocznie spłaszczony, długości reszty ciała.

Traszka zwyczajna (Triturus vulgaris)

© PIXATERRA – stock.adobe.com

Traszka zwyczajna występuje w prawie całej Europie, za wyjątkiem Półwyspu Iberyjskiego, południowej i zachodniej Francji, południowych Włoch, Sardynii i Korsyki, części Półwyspu Skandynawskiego. Poza tym można ją spotkać w Azji (Rosji) oraz Azji Mniejszej (Turcja). Występuje na nizinach i terenach górskich. Maksymalny zasięg pionowego występowania to 2000 m n.p.m. Zasiedla uprawy, lasy, zarośla, ogrody, parki, zwykle w odległości nie dalej jak 500 m od zbiornika wody.

Zimuje gromadnie na lądzie. Czasem grupy te liczą setki okazów. Bywa, że zimuje w wodzie. Prowadzi poza okresem rozrodczym lądowy tryb życia. Podczas godów, deszczu jest aktywna w dzień i w nocy. Poza tym jest aktywna w nocy. Czasem traszki migrują na duże odległości.

Zjada w wodzie larwy owadów, skorupiaki, kijanki, skrzek, na lądzie zjada bezkręgowce.

Gody odbywają się najlepiej w porośniętych roślinnością zbiornikach wodnych ale także w rowach, betonowych zbiornikach i innych. Samiec odbywa skomplikowane zaloty. Wachluje ogonem, porusza się do przodu i do tyłu. Składa pakiety spermatoforów, które samica pobiera wargami kloakalnymi. Samica składa około 200 jaj, maksymalnie 400. Każde z nich zawija w liść rośliny. Larwy wykluwają się po 1-2 tygodniach. Gody rozpoczyna bardzo wcześnie, gdy woda ma jeszcze temperaturę 3-6 °C. Jaja składa w temperaturze co najmniej 10 °C.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce traszka zwyczajna znajduje się pod całkowitą ochroną prawną.

Traszka zwyczajna zaczyna gody najwcześniej ze wszystkich rodzimych płazów.

Podgatunki:
Triturus vulgaris vulgaris (większa część zasięgu)
Triturus vulgaris ampelensis (Rumunia)
Triturus vulgaris graecus (Grecja, Albania, Bośnia, Chorwacja)
Triturus vulgaris meridionalis (Szwajcaria, Włochy, Austria, kraje dawnej Jugosławii)
Triturus vulgaris lantzi (Kaukaz i inne obszary w Azji)
Triturus vulgaris schmidtlerorum (Turcja)
Triturus vulgaris kosswigi (Turcja)

Trwa okres snu zimowego traszki zwyczajnej.
          Trwa okres godowy traszki zwyczajnej. Samce wchodzą do zbiorników wodnych jeszcze w kwietniu. Rozród odbywa się w maju. Samice składają jaja pojedynczo.
          Kijanki traszki zwyczajnej przechodzą metamorfozę.
    Trwa okres aktywności życiowej traszki zwyczajnej.

Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?

Płazy Polski — quiz