Żuk gnojowy

Żuk gnojowy (Geotrupes stercorosus) to przedstawiciel rodziny żukowatych o krępej budowie ciała, z wysklepionymi mocno pokrywami z podłużnymi bruzdami. Ciało jest czarne.

Żuk gnojowy (Geotrupes stercorosus)

© paulrommer - Fotolia.com

Występuje pospolicie na terenie całego kraju. Preferuje środowisko leśne, skraje lasów.

Drąży tunel w ziemi, do którego znosi odchody. Tunel znajduje się zwykle blisko znaleziska z odchodami. Tunel może mieć 10 cm głębokości i wiele odgałęzień. Zimuje imagines.

Owad ten żywi się odchodami ssaków roślinożernych, nie gardzi też odchodami ludzkimi. Jesienią zjada też grzyby oraz padlinę.

To owady monogamiczne, co jest dość unikalne w świecie owadów. Samica składa jaja do tunelu w ziemi, który jest wypełniony odchodami, stanowiącymi pożywienie dla larw. Młode chrząszcze jesienią żywią się także grzybami i padliną. Zagrzebują się w ziemi na zimę i dojrzewają dopiero wiosną.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem.

Chrząszcze te są monogamiczne. Jest to wyjątkowe zjawisko w świecie owadów.

Okres występowania imago żuka gnojowego.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?