Gibon białopoliczkowy (Nomascus leucogenys)
Materiały prasowe ZOO we Wrocławiu © ZOO Wrocław

Gibon białopoliczkowy

Gibon białopoliczkowy (Nomascus leucogenys) to gatunek małpy należącej do rodziny gibonów. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy – samce są czarne z białymi policzkami i wyraźnym czubkiem, samice żółto-kremowe z czarnym czubkiem. Samce są większe i osiągają masę ciała do 7,5 kg.

Zamieszkuje Wietnam i Laos, a jeszcze niedawno Chiny.

Prowadzi nadrzewny tryb życia. Porusza się brachiacją. Gibony te są zwierzętami społecznymi, żyją w grupach rodzinnych, złożonych z maksymalnie sześciu osobników. Łączą się w pary na całe życie. W środowisku naturalnym żyją do 30 lat. Są terytorialne.

Poniżej możesz posłuchać odgłosów jakie wydają gibony białopoliczkowe (dzięki uprzejmości ZOO we Wrocławiu).

Żywi się głównie owocami, liśćmi oraz kwiatami. Dietę uzupełniają bezkręgowcami.

Samica, po około 200 dniowej ciąży, rodzi zwykle jedno młode. Noworodek ma jasną sierść. Po roku zmienia kolor na czarny. Po kolejnym roku samice zmieniają kolor sierści ponownie na jasny. Dojrzałość płciową osiągają między 7 a 8 rokiem życia.

Ochrona i zagrożenia CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

W Chinach gatunek ten znajduje się pod ochroną od 1989 r., a w Wietnamie od 2006 r., jednak działania te nie wstrzymały dynamiki spadku liczebności populacji gibonów białopoliczkowych.

Zobacz młodego gibona białopoliczkowego, jaki narodził się we wrocławskim ZOO (źródło: ZOO Wrocław)