logo

Hełmiatka

Hełmiatka (Netta rufina) to dość duża kaczka, skrajnie u nas nieliczna. Samiec ma czerwony dziób, rdzawą głowę, brązowy wierzch, pierś i spód są czarne, a boki białe. Samica ma kolor brązowy, policzki i szyja aż po pierś są szarawe. Kaczka ta ma dość dużą głowę i krępą budowę ciała.

W Polsce gniazduje tylko kilkanaście par. W okresie lęgowym zamieszkuje otwarte zbiorniki wód śródlądowych, z porośniętymi roślinnością brzegami. Najczęściej można ją spotkać na jeziorze Łukajno na Mazurach, na stawach "Łężczak" blisko Raciborza. To jedna z najrzadszych kaczek środkowej części Europy.

To ptak wędrowny. Pokarm zbiera z powierzchni wody lub pod wodą. Największą aktywność przejawia o świcie i o zmierzchu. Potrafi nurkować.

Zjada rośliny (wszystkie ich części). Taką dietę uzupełnia drobnymi organizmami wodnymi.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje na ziemi, w pobliżu wody, najczęściej w trzcinowiskach. Zdarza się, że samica uprawia pasożytnictwo lęgowe. Swoje jaja podrzuca najczęściej krzyżówce. Samica składa od 6 do 10, czasem nawet 14 jaj. Okres inkubacji wynosi 26-28 dni. Po 45-50 dniach pisklęta są zdolne do lotu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

Nie tylko kukułka potrafi podrzucić swoje jaja do gniazda innego gatunku. Kaczka hełmiatka też to robi, ale tylko czasem.