Humbak, długopłetwiec

Humbak, długopłetwiec (Megaptera novaeangliae) to przedstawiciel wielorybów fałdowców o zmiennym ubarwieniu. Najczęściej wierzch ciała jest czarny, spód biały. Samce są mniejsze od samic. Ciało pokryte jest guzowatymi naroślami. Jest to też siedlisko skorupiaków i pasożytów. Na brzuchu występują bruzdy. Ma bardzo długie płetwy piersiowe. Fiszbin jest koloru czarnego. Płaty fiszbinu służą do odcedzania pokarmu z wody. W XX w. 50% odławianych wielorybów stanowiły humbaki. Dziś jest zwierzęciem chronionym.

Humbak, długopłetwiec (Megaptera novaeangliae)
© john974 - Fotolia.com

Akweny przybrzeżne wszystkich oceanów. Najliczniej występuje w wodach umiarkowanych i chłodnych. Spotkać go można we wszystkich zatokach i dużych cieśninach.

Pływa powoli. Przed nurkowaniem wychyla ogon nad powierzchnię wody. Odbywa regularne wędrówki od okolic podbiegunowych do wód strefy umiarkowanej.

Skorupiaki i mięczaki planktonowe i małe ryby. W czasie żerowania wyskakuje z wody.

Ciąża trwa 11-12 miesięcy. Samica rodzi co 2-3 lata w okresie od lipca do września. Młode po urodzeniu ma 4 m długości. Samica karmi młode przez 5 miesięcy.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Zagrożone wyginięciem są populacje z Morza Arabskiego i Oceanii.

W XVII wieku długopłetwiec został złowiony w Bałtyku. Dzięki temu został po raz pierwszy opisany.

W XX wieku humbak stanowił połowę wszystkich odławianych wielorybów na świecie. Dziś mocno przetrzebiony.