Wieloryby fałdowce

Wieloryby fałdowce, płetwale (Balaenopteridae) to rodzina ssaków z podrzędu fiszbinowców, która liczy dziś 5 gatunków w 2 rodzajach.

To potężne ssaki wodne o torpedowatym kształcie ciała. Długość ich głowy nie przekracza 1/4 długości całego ciała. Jest obecna mała płetwa grzbietowa. Spód ciała pokryty bruzdami. Mają krótkie i sztywne płaty fiszbinu. Górna szczęka jest długa , zaś dolna wygięta na zewnątrz.

FinwalFinwal PL

Balaenoptera physalus

Finwal (Balaenoptera physalus) to gatunek ssaka z rodziny wielorybów fałdowców. To po płetwalu błękitnym drugie co do wielkości zwierzę na Ziemi. Ma smukły i opływowy kształt ciała. Ma wysoką, zakrzywioną do tyłu płetwę grzbietową.

Humbak, długopłetwiecHumbak, długopłetwiec

Megaptera novaeangliae

Humbak (długopłetwiec) to ssak z rodziny wielorybów fałdowców o zmiennym ubarwieniu. Ciało pokryte jest guzowatymi naroślami. Ma bardzo długie płetwy piersiowe.

Płetwal błękitnyPłetwal błękitny

Balaenoptera musculus

Płetwal błękitny (Balaenoptera musculus) to ssak z rodziny wielorybów fałdowców. Jest to największe zwierzę, jakie kiedykolwiek żyło i żyje na Ziemi. Wieloryb ten ma niewielką płetwę grzbietową, przesuniętą ku tyłowi.

Płetwal karłowatyPłetwal karłowaty

Balaenoptera acutorostrata

Płetwal karłowaty (Balaenoptera acutorostrata) to gatunek dużego ssaka morskiego z rodziny wielorybów fałdowców, najmniejszy przedstawiciel tej rodziny. Wierzch jest czarniawy, spód białawy.

SejwalSejwal PL

Balaenoptera borealis

Sejwal, płetwal czerniakowy (Balaenoptera borealis) to ssak morski z rodziny wielorybów fałdowców podobny do finwala. Ubarwienie szare lub brązowe, spód białawy. Fiszbin jest czarny.

Zamieszkują wszystkie oceany świata.

Szybko pływają. Po śmierci nie utrzymują się na wodzie. Podejmują dalekie wędrówki po oceanach całego świata.

Z reguły samice rodzą tylko jedno młode.

Odżywiają się drobnymi rybami i krylem.

To największe ssaki żyjące na ziemi. Największy z nich jest płetwal błękitny (Balaenoptera musculus), który osiąga 30 metrów długości.

Finwal: Rodzą się finwale.