Kakapo

Kakapo (Strigops habroptila) to jedyny przedstawiciel podrodziny kakapo, to ptak z rzędu papug. Kakapo przypomina bardzo sowę. Dziób jest niewielki, haczykowaty. Ubarwienie zielonkawe z żółtym odcieniem na spodzie. Na tułowiu występuje podłużne kreskowanie w kolorze białym. Na ogonie widoczne poprzeczne jasne pasy.

Kakapo(Strigops habroptila)
© rghenry - Fotolia.com

Zamieszkuje lasy bukowe na Nowej Zelandii.

Prowadzi nocny tryb życia. Kakapo nie lata w sposób czynny. Zaledwie potrafi szybować w dół, wspinać się po drzewach i biegać po ziemi.

To długowieczny ptak. Dożywa nawet 120 lat!

Kakapo osiąga długość ciała do 65 cm i ciężar do 4 kg.

Kakapo odżywia się pędami, liśćmi, mchami, jagodami, owocami, grzybami, drewnem i nektarem kwiatów.

W okresie rozrodczym łączy się w pary. Samiec buduje gniazdo (zagłębienie) na ziemi. Samica składa w nim 1-2 jaja. Jaja samica wysiaduje sama przez miesiąc. Później opiekuje się pisklętami jeszcze 3 miesiące po tym, jak młode się opierzą.

CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Liczebność tej papugi sukcesywnie spada.

To jedyna nielotna papuga na świecie.

To najcięższa papuga świata.

Kakapo żyje nawet 120 lat!