Kea

Kea (Nestor notabilis) to dość duża papuga o długim i słabo zakrzywionym jak na papugowate dziobie. Upierzenie zielonkawe z purpurowymi spodami skrzydeł i kuprem.

Kea (Nestor notabilis)
© Henner Damke - Fotolia.com

To endemit Wyspy Południowej na Nowej Zelandii. To papuga górska, żyjąca ponad granicą lasu. Papuga ta żyje więc w dość surowych warunkach.

Prowadzi osiadły tryb życia.

Osiąga długość ciała od 46 do 48 cm, skrzydło ma długość do 33,5 cm. Dziób samicy jest grubszy i krótszy.

Kea zjada owoce, pąki i liście roślin, poluje też na owady. Zdarza się, że kea zjada też mięso owiec, w tym padlinę.

Gniazduje w skalnych szczelinach. Samica składa 4 jaja. Pisklęta są okryte szarym puchem. Młode przebywają w gnieździe aż 3 miesiące, czasem nawet przez dłuższy czas.

EN

Atakowanie chorych i słabych osobników owiec, a bardzo rzadko owiec także zdrowych, to stosunkowo nowe zachowanie wśród tych papug.