Nauka » Biologia » Ptaki

Papugowe, papugi

Papugi, papugowe (Psittaciformes) - to rząd ptaków, skupiający tylko jedną rodzinę, w ramach której wyróżniamy łącznie aż 356 gatunków. Jest to bardzo stara grupa ptaków. Najstarsze skamieniałości papug pochodzą sprzed 55 milionów lat.

Papugi, papugowate (Psittacidae)

Jest to rodzina ptaków z rzędu papugowych. Rodzina ta liczy dziś 80 rodzajów i 356 gatunków. W Polsce nie żyje wolno ani jeden przedstawiciel tej rodziny.

Podrodziny papugowatych

Gatunki papug łączymy w 7 podrodzin:

• papugi (właściwe) (Psittacinae) - 265 gatunków w 57 rodzajach,
  • lory (Lorinae) - 54 gatunki w 12 rodzajach,
  • nestory (Nestorinae) - 4 gatunki w 1 rodzaju,
  • kakapo (Strigopinae) - 1 gatunek w 1 rodzaju,
  • kakadu (Cacatuinae) - 20 gatunków w 5 rodzajach,
  • nimfy (Nymphicinae) - 1 gatunek w 1 rodzaju,
  • karłówki (Micropsittinae) - 11 gatunków w 3 rodzajach.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Kakaduowate
Cacatuidae

Liczba gatunków: 21
Kakapowate
Strigopidae

Liczba gatunków: 4
Papugowate
Psittacidae

Liczba gatunków: 340
Liczba gatunków w Polsce: nie występują

Te piękne ptaki pochodzą z obszarów równikowych i podzwrotnikowych całej ziemi, najliczniejsze są jednak na obszarach Amazonii w Ameryce Południowej oraz Australii. Zamieszkują lasy i zadrzewienia, rzadziej lasy górskie i otwarte tereny trawiaste.

Papugi słabo latają. Nie mogą latać na duże odległości. Wspaniale wspinają się po gałęziach, pomagając sobie dziobem. Są hałaśliwe i towarzyskie. Żyją w stadach. Notowano tak duże stada np. papużek falistych, że przesłaniały niebo. Nocują także w grupie. Papugi nie odbywają wędrówek.

To niezwykle inteligentne ptaki. Ich inteligencja wprawia czasem właścicieli ptaków w zakłopotanie. Niektóre gatunki potrafią naśladować pojedyncze słowa wypowiedziane przez człowieka, a nawet całe zdania.

Zwykle bardzo kolorowe i jaskrawe upierzenie. Ptaki te mają długie ogony. Dziób krótki, masywny, zakrzywiony w dół. U nasady nabrzmiała woskówka. Szczęka górna połączona z czaszką ruchomo. Papugi mają krótką szyję, gruby język. Brak dymorfizmu płciowego. Papugi mają zwrotny skrajny palec. Szczęka górna jest ruchomo zestawiona z czaszką.

Papugi są w zasadzie monogamiczne i łączą się w pary na całe życie. Gnieżdżą się w dziuplach drzew. Nie wiją gniazd. Samica składa 1-8 białych jaj niewielkich rozmiarów. Wysiadywanie trwa 17-35 dni. Młode są gniazdownikami. Przebywają w dziupli 21-70 dni. Rodzice karmią je wymiotowanym, częściowo strawionym pokarmem.

Są roślinożerne, zjadają głównie owoce, nasiona, orzechy, jagody, nektar, pyłek kwiatowy.

Niestety blisko 1/3 gatunków, bo aż 97 znalazło się na liście zwierząt zagrożonych: 15 jest krytycznie zagrożonych, 34 - zagrożone, 48 jest narażonych. Do przyczyn takiego stanu rzeczy można zaliczyć wyniszczanie naturalnego środowiska ptaków, chwytanie okazów do hodowli oraz introdukcja drapieżników na nowych terenach.

Wiele gatunków jest hodowanych w domach ze względu na piękno tych ptaków oraz ich inteligencję. Jednakże jedyną faktycznie udomowioną papugą jest australijska papużka falista, która na Zachodzie jest po psach i kotach, najczęściej hodowanym zwierzęciem w domach.

Powszechnie sądzi się, że papugi potrafią jedynie powtarzać słowa wymawiane przez ludzi. Przeprowadzono eksperymenty, z których wynika, że papuga może nie tylko uczyć się pojedynczych słów, ale z powodzeniem może też łączyć je w zdania, co więcej - może używać negacji (!) oraz samodzielnie uczyć się nowych wyrażeń.

Papużka falista: Okres rozrodu papużki falistej.