Nauka » Biologia » Ptaki

Papugowe, papugi

Papugi, papugowe (Psittaciformes) - to rząd ptaków, skupiający tylko jedną rodzinę, w ramach której wyróżniamy łącznie aż 356 gatunków. Jest to bardzo stara grupa ptaków. Najstarsze skamieniałości papug pochodzą sprzed 55 milionów lat.

Papugi, papugowate (Psittacidae)

Jest to rodzina ptaków z rzędu papugowych. Rodzina ta liczy dziś 80 rodzajów i 356 gatunków. W Polsce nie żyje wolno ani jeden przedstawiciel tej rodziny.

Podrodziny papugowatych

Gatunki papug łączymy w 7 podrodzin:

• papugi (właściwe) (Psittacinae) - 265 gatunków w 57 rodzajach,
  • lory (Lorinae) - 54 gatunki w 12 rodzajach,
  • nestory (Nestorinae) - 4 gatunki w 1 rodzaju,
  • kakapo (Strigopinae) - 1 gatunek w 1 rodzaju,
  • kakadu (Cacatuinae) - 20 gatunków w 5 rodzajach,
  • nimfy (Nymphicinae) - 1 gatunek w 1 rodzaju,
  • karłówki (Micropsittinae) - 11 gatunków w 3 rodzajach.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Kakaduowate
Cacatuidae

Liczba gatunków: 21
Kakapowate
Strigopidae

Liczba gatunków: 4
Papugowate
Psittacidae

Liczba gatunków: 340
Liczba gatunków w Polsce: nie występują

Te piękne ptaki pochodzą z obszarów równikowych i podzwrotnikowych całej ziemi, najliczniejsze są jednak na obszarach Amazonii w Ameryce Południowej oraz Australii. Zamieszkują lasy i zadrzewienia, rzadziej lasy górskie i otwarte tereny trawiaste.

Papugi słabo latają. Nie mogą latać na duże odległości. Wspaniale wspinają się po gałęziach, pomagając sobie dziobem. Są hałaśliwe i towarzyskie. Żyją w stadach. Notowano tak duże stada np. papużek falistych, że przesłaniały niebo. Nocują także w grupie. Papugi nie odbywają wędrówek.

To niezwykle inteligentne ptaki. Ich inteligencja wprawia czasem właścicieli ptaków w zakłopotanie. Niektóre gatunki potrafią naśladować pojedyncze słowa wypowiedziane przez człowieka, a nawet całe zdania.

Zwykle bardzo kolorowe i jaskrawe upierzenie. Ptaki te mają długie ogony. Dziób krótki, masywny, zakrzywiony w dół. U nasady nabrzmiała woskówka. Szczęka górna połączona z czaszką ruchomo. Papugi mają krótką szyję, gruby język. Brak dymorfizmu płciowego. Papugi mają zwrotny skrajny palec. Szczęka górna jest ruchomo zestawiona z czaszką.

Papugi są w zasadzie monogamiczne i łączą się w pary na całe życie. Gnieżdżą się w dziuplach drzew. Nie wiją gniazd. Samica składa 1-8 białych jaj niewielkich rozmiarów. Wysiadywanie trwa 17-35 dni. Młode są gniazdownikami. Przebywają w dziupli 21-70 dni. Rodzice karmią je wymiotowanym, częściowo strawionym pokarmem.

Są roślinożerne, zjadają głównie owoce, nasiona, orzechy, jagody, nektar, pyłek kwiatowy.

Niestety blisko 1/3 gatunków, bo aż 97 znalazło się na liście zwierząt zagrożonych: 15 jest krytycznie zagrożonych, 34 - zagrożone, 48 jest narażonych. Do przyczyn takiego stanu rzeczy można zaliczyć wyniszczanie naturalnego środowiska ptaków, chwytanie okazów do hodowli oraz introdukcja drapieżników na nowych terenach.

Wiele gatunków jest hodowanych w domach ze względu na piękno tych ptaków oraz ich inteligencję. Jednakże jedyną faktycznie udomowioną papugą jest australijska papużka falista, która na Zachodzie jest po psach i kotach, najczęściej hodowanym zwierzęciem w domach.

Powszechnie sądzi się, że papugi potrafią jedynie powtarzać słowa wymawiane przez ludzi. Przeprowadzono eksperymenty, z których wynika, że papuga może nie tylko uczyć się pojedynczych słów, ale z powodzeniem może też łączyć je w zdania, co więcej - może używać negacji (!) oraz samodzielnie uczyć się nowych wyrażeń.

Oto ostatnio opublikowane zdjęcia gatunków z tego rzędu. Aby zobaczyć więcej, kliknij na ikonę wybranej rodziny.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Kakadu sinooka
Żałobnica rudosterna
Szmaragdolotka czerwonoczelna
Amazonka kubańska
Kaka
Nierozłączka czarnogłowa
Łąkówka turkusowa
Aleksandretta śliwogłowa
Aleksandretta większa

Papużka falista: Okres rozrodu papużki falistej.