logo

Papugowate

Papugowate (Psittacidae) to rodzina papug, do której zaliczamy 173 gatunki.

Gatunki

To atlas z wykazem gatunków, przynależących do danej rodziny. Aby wyświetlić tylko polskie gatunki, użyj filtra Ukryj obce gatunki, który znajdziesz w panelu bocznym. Możesz także użyć innych ciekawych filtrów, dzięki którym wyświetlisz gatunki z określonego kontynentu, o określonym statusie zagrożenia wyginięciem lub w oparciu jeszcze o inne kryteria. Nasz atlas zawiera karty opisów gatunków wraz ze zdjęciami. Kliknij na nazwę gatunkową lub miniaturę zdjęcia, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Amazonka kubańskaAmazonka kubańska

Amazona leucocephala

Amazonka kubańska (Amazona leucocephala) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych. Upierzenie zielone poza kilkoma niebieskimi piórami na skrzydle, białego obszaru wokół oczu u na czole oraz różowoczerwonych policzków o podgardla.

Amazonka liliowogłowaAmazonka liliowogłowa

Amazona finschi

Amazonka liliowogłowa (Amazona finschi) to gatunek papugi o zielonym upierzeniu. wierzch głowy lekko szary. Wierzch głowy liliowy, czoło czerwone, dziób pomarańczowy.

Amazonka niebieskoczelnaAmazonka niebieskoczelna

Amazona aestiva

Amazonka niebieskoczelna to papuga właściwa o zielonym upierzeniu z niebieskim czołem, jedna z najbardziej pospolitych papug w Ameryce Południowej. To łatwo oswajający się i przywiązujący się do opiekuna ptak.

Amazonka pąsowaAmazonka pąsowa

Amazona vinacea

Amazonka pąsowa to zagrożona wyginięciem papuga z Ameryki Południowej, zamieszkująca lasy araukariowe. Głowa i skrzydła oraz część grzbietu są ubarwione na zielono. Strona brzuszna - szara. Czerwone plamy na skrzydłach.

Amazonka skromnaAmazonka skromna

Amazona farinosa

Amazonka skromna (Amazona farinosa) to gatunek papugi o zielonym upierzeniu. Wierzch głowy lekko szary. Na skrzydłach niewielkie, czerwonawe plamy.

Amazonka wenezuelskaAmazonka wenezuelska

Amazona barbadensis

Amazonka wenezuelska (Amazona barbadensis) to gatunek papugi i zielonym upierzeniu z żółtymi plamami na głowie (wierzch i wokół oczu) oraz u nasady skrzydeł.

Amazonka zmiennaAmazonka zmienna

Amazona autumnalis

Upierzenie zielone poza czerwonym czołem i kantarkiem oraz niebieskawym wierzchem głowy, żółtych plamach na głowie, a także czerwonym lusterkiem na skrzydłach.

Ara oliwkowaAra oliwkowa

Ara ambiguus

Ara oliwkowa (Ara ambiguus) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych. Upierzenie głowy, wierzchu ciała oraz górnych pokryw skrzydłowych zielonkawe. Reszta skrzydeł niebieska. Ogon czerwono-niebieski.

Ara zielonaAra zielona

Ara militaris

Ara zielona to duża papuga z Ameryki Południowej i Środkowej, żyjąca wysoko w górach. Ma gęstą warstwę puchu, dzięki czemu znosi górski klimat. Samice są podobne do samców.

Ara zielonoskrzydłaAra zielonoskrzydła

Ara chloropterus

Ara zielonoskrzydła, zwana arakangiem, o duża papuga o zielonym upierzeniu pokryw skrzydeł. Jest podobna do ary żółtoskrzydłej, od której różni się zielonym ubarwieniem pokryw skrzydłowych.

Ara zwyczajna, ararauna zwyczajnaAra zwyczajna, ararauna zwyczajna

Ara ararauna

Ara zwyczajna to duża często hodowana w ogrodach zoologicznych. Charakterystyczne są białe policzki z ciemnymi paskami, wybiegającymi z okolic dzioba w kierunku szyi. Ary zwyczajne żyją w stadach w koronach wysokich drzew.

Ara żółtolicaAra żółtolica

Orthopsittaca manilatus

Ara żółtolica (Orthopsittaca manilatus) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych. Upierzenie zielono-niebieskie. Wokół oka i dzioba żółta skóra, delikatnie bruzdowana.

Ara żółtoskrzydłaAra żółtoskrzydła

Ara macao

Ara żółtoskrzydła, arakang (Ara macao) to gatunek ptaka egzotycznego z rzędu papug. Upierzenie bardzo kolorowe, w dużej części czerwone, pokrywy skrzydeł w części środkowej żółte, lotki niebieskie.

EpoletówkaEpoletówka

Diopsittaca nobilis

Ara epoletowa, zwana czeronoramienną, to najbardziej znany przedstawiciel małych ar. To ptak o zielonym upierzeniu z czerwonymi epoletami, dużym dziobem i dużą białą obwódką wokół oczu.

KapturnicaKapturnica

Deroptyus accipitrinus

Kapturnica, papuga jastrzębiogłowa (Deroptyus accipitrinus) to papuga z rodziny papugowatych. Jest to jedyna papuga która stroszy pióra na głowie. Wierzch jest zielony, brzuch niebiesko-czerwony, podobnie jak kołnierz na głowie.

Konura brazylijskaKonura brazylijska

Eupsittula aurea

Konura brazylijska (Eupsittula aurea) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych. Upierzenie zielone, z żółtawym odcieniem od spodu. Czoło pomarańczowo-żółte. Wokół oka żółta plama w kształcie łezki.

Konura czarnogłowaKonura czarnogłowa

Aratinga nenday

Konura czarnogłowa to piękna papuga popularna wśród hodowców. To piękna papuga o zielonym ubarwieniu za wyjątkiem czarnej głowy i niebieskiego ogona. Samiec i samica mają podobne ubarwienie

Konura ognistobrzuchaKonura ognistobrzucha

Aratinga jandaya

Konura jendaj to piękna i kolorowa papuga z Ameryki Południowej. Żyje w stadach. Gniazda zakłada w dziuplach drzew na wysokości 15 m. Samiec i samica są tak samo upierzeni.

Konura słonecznaKonura słoneczna

Aratinga solstitialis

Konura słoneczna (Aratinga solstitialis) to gatunek papugi podobnej do konury ognistobrzuchej, od której odróżnia ją bardziej żółte upierzenie. Upierzenie żółte z pomarańczową głową i spodem ciała. Ogon oraz skrzydła zielono-niebieskie.

Krasnogonka krótkodziobaKrasnogonka krótkodzioba

Enicognathus ferrugineus

Krasnogonka krótkodzioba (Enicognathus ferrugineus) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych. Upierzenie zielone z czerwonawym ogonem. Na brzuchu czerwona plama. Na czole czerwonawa plama.

MnichaMnicha

Myiopsitta monachus

Mnicha nizinna (Myiopsitta monachus) to ptak z rodziny papug. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Upierzenie z wierzchu zielone, spód ciała i policzki, czoło, pierś i podgardle są szare. Skrzydła z ciemnoniebieskimi końcówkami.

Modroara błękitnaModroara błękitna

Anodorhynchus leari

Modroara błękitna, ara błękitna (Anodorhynchus leari) to gatunek dużej papugi o błękitnym upierzeniu. Wokół oka żółta obrączka. U nasady dzioba występuje również żółty obszar.

Modroara hiacyntowaModroara hiacyntowa

Anodorhynchus hyacinthinus

Ara hiacyntowa (Anodorhynchus hyacinthinus) to największa papuga właściwa. Ma jednolite, niebieskawe ubarwienie upierzenia. Skóra pozbawiona piór wokół oka i nasady dzioba szczęki dolnej jest jaskrawo żółta.

Rudosterka zielonolicaRudosterka zielonolica

Pyrrhura molinae

Rudosterka zielonolica (Pyrrhura molinae) to gatunek południowoamerykańskiej papugi. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Gatunek spotykany, choć rzadko, w domowych hodowlach. Ptak ten ma w znacznej mierze zielone upierzenie.

Stadniczka białoskrzydłaStadniczka białoskrzydła

Brotogeris versicolurus

Stadniczka białoskrzydła (Brotogeris versicolurus) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych o zielonym upierzeniu, cielistym dziobie. Na skrzydłach widoczne białe i żółte pióra.

Stadniczka brązowoskrzydłaStadniczka brązowoskrzydła

Brotogeris jugularis

Stadniczka brązowoskrzydła (Brotogeris jugularis) to gatunek papugi o zielonym upierzeniu z brązową plamą na skrzydłach. Dziób i nogi cieliste.

Stadniczka spiżowaStadniczka spiżowa

Brotogeris tirica

Stadniczka spiżowa (Brotogeris tirica) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych o zielonym upierzeniu, cielistym dziobie i nogach w tym samym kolorze. Skrzydła mają ciemniejszy odcień.

Stadniczka żółtoskrzydłaStadniczka żółtoskrzydła

Brotogeris chiriri

Stadniczka żółtoskrzydła (Brotogeris chiriri) to gatunek papugi o zielonym upierzeniu z żółtym epoletem na skrzydłach. Odcień zieleni na skrzydłach nieco ciemniejszy. Dziób i nogi cieliste.

Szmaragdolotka czerwonoczelnaSzmaragdolotka czerwonoczelna

Psittacara finschi

Szmaragdolotka czerwonoczelna (Psittacara finschi) to gatunek ptaka z rodziny papugowatych. Upierzenie zielone. Czoło jest czerwone, czerwone są też od spodu nasad pokryw skrzydeł.

Szmaragdolotka krasnolicaSzmaragdolotka krasnolica

Psittacara erythrogenys

Szmaragdolotka krasnolica, dawniej konura krasnolica (Psittacara erythrogenys) to gatunek papugi o zielonym upierzeniu z czerwoną głową i czerwonymi plamami na skrzydłach.

ZłotniczkaZłotniczka

Guaruba guarouba

Złotniczka (Guaruba guarouba) to gatunek papugi o pięknym, żółtym upierzeniu poza zielonymi lotkami, kontrastującymi z resztą piór.

ŻakoŻako

Psittacus erithacus

Żako to afrykańska papuga z podrodziny ar o szarym upierzeniu. Jest łatwo oswajalna i łagodna. Tęczówka oka jest żółta. Dymorfizm płciowy nie występuje. Samica jest nieco mniejsza i jaśniejsza od samca.

• żółtogłówka (Alipiopsitta xanthops)