logo

Ara zwyczajna, ararauna zwyczajna

Ara zwyczajna, ararauna (Ara ararauna) to ptak z rodziny papug. Strona grzbietowa upierzona jest na niebiesko, od spodu na żółto. Charakterystyczne są białe policzki z ciemnymi paskami, wybiegającymi z okolic dzioba w kierunku szyi. Samiec jest nieco większy od samicy, ale upierzony jest tak samo.

Zamieszkuje tropikalne lasy Ameryki Południowej, zazwyczaj w niedalekiej odległości od wodnych zbiorników, także sawanny i pobliża osiedli ludzkich.

Ary zwyczajne żyją w stadach w koronach wysokich drzew. Ma bardzo donośny i ochrypły głos. Jest ptakiem bardzo inteligentnym.

Zjada owoce, nasiona, orzechy, ziarno zbóż. Zjada też kawałki gliny, która umożliwia neutralizowanie toksyn zawartych w zjadanym pokarmie.

Gniazda zakłada w dziuplach wysokich drzew. Samica składa w lęgu 2 jaja, które wysiaduje 26-28 dni. Młode pozostają w gnieździe aż 3 miesiące.

Gdy ara jest zdenerwowana, skóra policzków staje się różowa.

Ararauny są dość płodne w niewoli. Pary odbywają 2-3 lęgi w roku. Podczas lęgów ary są agresywne nawet w stosunku do swoich opiekunów. Karmimy gotowym pokarmem dla dużych papug wraz z granulatem, podajemy też różne owoce, zieleninę i warzywa, orzechy piniowe, brazylijskie, laskowe, kłosy pszenicy, owsa (zebrane tuż przed żniwami), pączki traw i ziół z nasionami, gałęzie wierzby, żwirek naturalny.