Ara zielona

Ara zielona (Ara militaris) to piękna, duża papuga z Ameryki Południowej i Środkowej, żyjąca wysoko w górach. Ma gęstą warstwę puchu, dzięki czemu znosi górski klimat. Samice są podobne do samców. Gatunek zagrożony wyginięciem w naturalnym środowisku.

Ara zielona (Ara militaris)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Ameryka Południowa i Środkowa. Zamieszkuje suche i górskie tereny (2000 m n.p.m.) porośnięte lasem tropikalnym, galeriowym oraz iglasto-dębowym.

Aktywna w dzień. W okresie, na który nie przypadają lęgi żyje w stadach liczących kilkadziesiąt osobników. W porze lęgu przebywa w parach. Zaniepokojona głośno skrzeczy i lata nad koronami drzew zataczając kręgi. Odpoczywa na skalnych urwiskach. Tam też zakłada gniazda.

Gniazda buduje w dziuplach drzew lub na skalnej półce. Samica składa w odstępach dwudniowych 3-4 jaja, które wysiaduje przez 29 dni. Samiec podczas wysiadywania jaj przez samicę karmi ją. Zwykle wykluwają się i przeżywają tylko dwa pisklęta. Przebywają w gnieździe 4 miesiące. Opiekuje się nimi samiec i samica.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.