logo

Kakaduowate

Kakaduowate (Cacatuidae) to rodzina papug, do której zaliczamy 21 gatunków z Australii Nowej Zelandii.

Kakadu cienkodziobaKakadu cienkodzioba

Cacatua tenuirostris

Kakadu cienkodzioba (Cacatua tenuirostris) to gatunek ptaka z rodziny kakaduowatych z charakterystycznym, cienkim dziobem. Upierzenie białe z czerwonymi przebarwieniami wokół oczu i dzioba oraz na gardle.

Kakadu krasnogłowa

Callocephalon fimbriatum

Kakadu krasnogłowa (Callocephalon fimbriatum) to gatunek ptaka z rodziny kakaduowatych. Upierzenie obu płci szarawe, z żółtymi lub białawymi krawędziami piór, a u samca głowa z wierzchu i policzki są czerwone.

Kakadu molucka, kakadu molukańskaKakadu molucka, kakadu molukańska

Cacatua moluccensis

Kakadu molucka to papuga z podrodziny kakadu, występująca endemicznie w Indonezji. Ma piękne biało-różowe upierzenie. Dziób masywny, szary, nogi również szare. Na głowie charakterystyczny, rozkładany czub z czerwonymi piórami.

Kakadu ognistoczuba, kakadu inkaKakadu ognistoczuba, kakadu inka

Cacatua leadbeateri

Kakadu ognistoczuba, kakadu inka (Cacatua leadbeateri) to gatunek papugi z podrodziny kakadu. Papuga ta ma charakterystyczny szkarłatny czub.

Kakadu palmowa, żałobnica palmowaKakadu palmowa, żałobnica palmowa

Probosciger aterrimus

Kakadu arara to papuga z podrodziny kakadu o czarnym upierzeniu i nagich policzkach. Pochodzi z Nowej Gwinei i Australii. To kosztowny w hodowli ptak. Jest też bardzo wymagający.

Kakadu różowaKakadu różowa

Eolophus roseicapilla

Kakadu różowa (Eolophus roseicapilla) to gatunek dość pospolitej papugi z podrodziny kakadu. Wierzch głowy i czub dużo jaśniejszy. Samiec ma ciemnobrązową tęczówkę oka, samica zaś ciemnoróżową.

Kakadu sinookaKakadu sinooka

Cacatua sanguinea

Kakadu sinooka (Cacatua sanguinea) to gatunek papugi z rodziny kakaduowatych. Samiec i samica wyglądają podobnie. Samica ma nieco mniejsze rozmiary ciała. Ma białe upierzenie z czerwonymi plamami w okolicach nasady dzioba.

Kakadu żółtoczubaKakadu żółtoczuba

Cacatua galerita

Kakadu żółtoczuba (Cacatua galerita) to gatunek papugi z Australii o białym upierzeniu z żółtym czubem. Żółtawe są też okolice uszne. Dziób oraz nogi są ciemne.

NimfaNimfa

Nymphicus hollandicus

Nimfa (Nymphicus hollandicus) to gatunek papugi, jednej z najbardziej popularnych w domowych hodowlach. Samica ma mniej intensywne barwy na policzkach, czub szary. U samca policzki i czub są żółte. Ogon jest czarny od spodu.

Żałobnica eukaliptusowa

Zanda latirostris

Żałobnica eukaliptusowa (Zanda latirostris) to gatunek ptaka z rodziny kakaduowatych. Upierzenie czarne z białą lub żółtawą plamą na pokrywach usznych. Pióra mają jasne krawędzie.

Żałobnica rudosternaŻałobnica rudosterna

Calyptorhynchus banksii

Żałobnica rudosterna (Calyptorhynchus banksii) to gatunek papugi z rodziny kakaduowatych. Upierzenie samca czarne. Na ogonie czerwone pasy u samca, żółtopomarańczowe u samicy.

• kakadu biała (Cacatua alba)
  • kakadu mała (Cacatua ducorpsii)
  • kakadu białooka (Cacatua goffiniana)
  • kakadu filipińska (Cacatua haematuropygia)
  • kakadu niebieskooka (Cacatua ophthalmica)
  • kakadu długodzioba (Cacatua pastinator)
  • kakadu żółtolica (Cacatua sulphurea)
  • żałobnica brunatna (Calyptorhynchus lathami)
  • żałobnica białosterna (Zanda baudinii)
  • żałobnica żółtosterna (Zanda funerea)

Występują w Australii, Nowej Zelandii i na okolicznych wyspach.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj