Nimfa (Nymphicus hollandicus)
© Martina Berg - Fotolia.com

Nimfa

Nimfa (Nymphicus hollandicus) to gatunek papugi, jednej z najbardziej popularnych w domowych hodowlach. Samica ma mniej intensywne barwy na policzkach, czub szary. Ogon od spodu jest pokryty szaro-żółtymi prążkami. U samca policzki i czub są żółte. Ogon jest czarny od spodu.

Znane są oprócz odmiany nominalnej odmiany lutino (żółta), żółtolica, perłowa białolica ze wspaniałym kreskowaniem

Nimfa pochodzi z Australii. Została introdukowana także na Tasmanii. Można ją spotkać w parkach, na sawannach, łąkach, polach, zwykle w niewielkiej odległości od zbiorników wodnych.

Tworzy duże stada. Na południu Australii wędruje, w rejonie Quinsland to gatunek wędrowny. Papuga ta żyje około 20 lat.

Nimfy osiągają 30-35 cm długości ciała.

Nimfy zjadają przede wszystkim nasiona roślin zielnych (głownie traw). Czasem zjadają także jagody, pąki kwiatowe.

Samica znosi od 4 do 8 jaj, które wysiaduje samica (w nocy) i samiec (w dzień).

Informacje ogólne o gatunku: To jedna z najpopularniejszych papug w hodowli. Zwykle trzymamy w parach.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Papugi te najlepiej trzymać w wolierze.

Pokarm: Karmimy mieszanką dostępną w sklepach zoologicznych, najlepiej z granulatem. Podajemy też dużo warzyw, gałązki wierzby, kiełki, jabłka, odrobinę larw mączniaka i mrówek.

Rozmnażanie: Aby je rozmnożyć używamy budek lęgowych o wymiarach 35 × 20 × 45 cm z otworem o średnicy około 6 cm. Pod otworem musi znajdować się żerdź (z obu stron otworu.