Kakadu molucka, kakadu molukańska

Kakadu molucka, kakadu molukańska (Cacatua moluccensis) to papuga z podrodziny kakadu o dużych rozmiarach, białym upierzeniu z różowym odcieniem. Dziób masywny, szary, nogi również szare. Na głowie charakterystyczny, rozkładany czub z czerwonymi piórami. Upierzenie samców i samic jednakowe. Samce są większe od samic i mają czarne tęczówki. Tęczówki samic są brązowe.

Kakadu molucka, kakadu molukańska (Cacatua moluccensis)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Indonezja. Ta papuga jest gatunkiem endemicznym, występującym na wyspach Seram, Saparua, Haruku i Ambon. Gatunek introdukowano na wyspie Ambon, gdzie w latach 80 XX w. wyginęła. Zamieszkuje plantacje palm kokosowych, górskie zbocza i lasy.

Prowadzi nadrzewny tryb życia.

Zjada orzechy, owoce, nasiona.

Samica składa 2 jaja, które wysiaduje samiec i samica przez 28 dni.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek, poprzez nadmierne odłowy dla hodowców, jest narażony na wyginięcie.

Informacje ogólne o gatunku: Od setek lat jest cenionym ptakiem hodowlanym. Obecnie odłów dla celów hodowlanych jest zakazany. To bardzo dostojny, uczuciowy i inteligentny ptak. Bywa wymagająca i nie nawiązuje przyjaźni z opiekunem. Niektóre osobniki potrafią gwizdać i naśladować ludzką mowę.

Rodzaj klatki i wyposażenie: Kakadu ta czuje się najlepiej w wolierze zewnętrznej o minimalnych wymiarach 4,8 × 1,5 × 1,5 m. Budki lęgowe powinny mieć wymiary 51 × 38 × 25 cm z trocinami na dnie.

Pokarm: Ich pokarmem są piniowe, ziemne orzeszki, migdały, krokosz barwierski, kanar, kukurydza podawana także w kolbach, owies, śruta owsiana, każdego dnia pęczki owsa lub pszenicy, gotowana mieszanka ziaren dla dużych papug z granulatem w stosunku 60:40, podajemy też liściaste warzywa, także strąkowe, owoce, melony, jagody, żwirek z muszli ostryg.

Rozmnażanie: Samica opiekująca się jajami jest agresywna. Pisklęta są bardzo nerwowe, pod wpływem nieznanych bodźców wymiotują.